Paikalliset

Sokoksessa käydään nyt uima-altaan tilalla kauppaa

Toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko ja tavaratalonjohtaja Maija Korpela toteavat, että asiakkaat eivät hoksaa vielä käyttää Hämeenkadun puolelle rakennettua uutta ja nopeaa hissiä.

Viisi vuotta kestänyt Tampereen Sokoksen remontti on valmistunut. Pohjimmaisen kerroksen käytävällä on vielä joitakin rakennusmiesten työkaluja jäljellä, mutta asiakkaille näkyvät kerrokset ja osastot ovat viimeisen päälle valmiita. Tavaratalo on uudistunut pala palalta.

Remontissa tavaratalo sai lisää tilaa 3 500 neliötä. Muun muassa katolle rakennettiin yksi kerros lisää. Sinne on sijoitettu tulevien tavaroiden varasto.

– Illalla kun tavaratalo sulkeutuu, autot ajavat Hallituskadun puolelle rakennettuun lastaustaskuun ja tavarat siirretään hissillä ylös, tavaratalonjohtaja Maija Korpela kertoo.

Yön aikana tavara lajitellaan eri osastoja varten ja viedään aamulla omille paikoilleen.

– Kierto varastosta hyllyille pyritään saamaan mahdollisimman nopeaksi, Korpela sanoo.

Tampereen Sokos valmistui vuonna 1974 ja sen jälkeen rakennusta on remontoitu kaksi kertaa ja myllerretty taloa moneen malliin.

– Tavaratalo elää ajan mukana, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko sanoo.

Aikoinaan uuteen Sokokseen rakennettiin muun muassa sauna ja uima-allas.

– Siellä varmaan tehtiin tärkeitä päätöksiä, mutta uima-altaalla oli myös se tarkoitus, että se oli tulipalon varalta vesivarastona, Mäki-Ullakko kertoo.

Tavaratalo on laajentunut noin tuhannella neliömetrillä maanpinnan alapuolella ja nyt ruokaosaston palvelutiskillä tehdään ostoksia Kuninkaankadun alla.

Korpela toteaa, että tavaratalo ei ole vain ostoksia varten, vaan sen kahvilat ovat tapaamis- ja levähdyspaikkoja.

– Neljännen kerroksen kahvilassa on uutta pasta- ja salaattipiste, josta saa nopeasti haluamansa annoksen.

Tampereen Sokos on Helsingin jälkeen myynniltään toiseksi suurin maan Sokos-tavarataloista. Kokonaismyynti on noin 70 miljoonaa vuodessa.

Osastoittain eniten myyntiä tekee kauneus ja kosmetiikka 35 prosentilla ja sen jälkeen naisten pukeutuminen 30 prosentilla. Miesten pukeutumisen osuus on 11 prosenttia ja kodin 10 prosenttia. Lasten, ajanvietteen ja urheilun osuus on kukin noin viisi prosenttia.

– Me olemmekin kauneuden ja pukeutumisen tavaratalo, Maija Korpela sanoo.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat