Paikalliset

Tampereen seudulle kaivataan kipeästi lisää liityntäparkkeja

PYSÄKÖINTI Naapurikunnat ovat kantaneet kortensa kekoon liityntäparkkien rakentamisessa.

Liityntäpysäköinti on suosittua muun muassa rautatieasemilla. Kuvassa Nokian rautatieaseman liityntäparkki.

Marko Nyby

Tampereen seudulla kaivataan kipeästi lisää liityntäpysäköintipaikkoja. Esimerkiksi Lempäälän ja Nokian rautatieasemilla sijaitsevat liityntäparkit ovat jo käyneet pieniksi.

– Autoja on enemmän kuin rautatieasemilla on paikkoja. Osa joutuu etsimään parkkipaikan jostakin muualta, Pirkanmaan liiton suunnittelujohtaja Karoliina Laakkonen-Pöntys kertoo.

Rautatieasemien lisäksi liityntäpysäköintipaikkoja kaivataan muuallakin.

– Tarve koko Pirkanmaan alueella on ilmeinen. Kantakaupunki on varsin pieni, joten on tärkeää saada ihmiset jättämään autot parkkiin jo kehyskunnissa. Liikenne sujuu sitä paremmin, mitä kauemmas autot jätetään.

Laakkonen-Pöntys nostaa Lempäälän Sääksjärven yhdeksi paikaksi, johon tarvitaan liityntäparkki.

Sääksjärven liityntäparkkia on suunniteltu vanhan seurakuntatalon taakse Tampereentien ja moottoritien väliin. Paikan lähistöllä sijaitsee suosittu Sääksjärven vaihtopysäkki.

– Tavoitteena on saada Sääksjärven liityntäpysäköintipaikka valmiiksi vuoden 2020 alussa, Lempäälän kunnan suunnittelupäällikkö Timo Nevala kertoo.

Liityntäparkkiin on tulossa 63 parkkipaikkaa eli se on suunnilleen samankokoinen kuin Tampereella sijaitseva Niihaman liityntäpysäköintipaikka.

Lempäälässä etsitään ratkaisua myös rautatieaseman liityntäparkkiin. Nevalan mukaan helppoa ratkaisua ei ole kuitenkaan löydettävissä.

 – Lempäälän keskusta on teiden ja rautatien puristuksessa, hän muistuttaa.

Lempäälässä on rautatieaseman liityntäpysäköintipaikan lisäksi toinenkin suosittu liityntäparkki moottoritien kupeessa Vaihmalassa. Paikka on ollut käytössä jo toistakymmentä vuotta.

Liityntäpysäköinnin tarve on kasvanut huimasti viime aikoina, ja osa seudun paikoista on epävirallisia. Esimerkiksi Kangasalla jotkut autoilijat käyttävät Lentolan Prisman parkkipaikkaa liityntäpysäköintiin, sillä parkkipaikan läheltä menee bussilinja 1.

Kangasalla on viime aikoina edistetty useampaakin virallista liityntäpysäköintipaikkaa. Tarpilaan valmistui marraskuussa uusi liityntäpysäköintipaikka, ja toinen paikka on jo rakenteilla Suoraman työväentalon lähelle.

– Sen pitäisi olla käyttövalmiina viimeistään keväällä, Kangasalan kaupungin liikennesuunnittelija Tuomas Kähkönen kertoo.

Myös pyöräilijöitä on mietitty. Kangasalantien varrella Kaijanahon alueelle on tehty polkupyörille tarkoitettu liityntäpysäköintipaikka, joka sijaitsee lähellä bussipysäkkiä.

Kähkönen kertoo, että Kangasalla suunnitellaan liityntäpysäköintiä myös Kangasalantien ja Lahdentien risteyksen tuntumaan.

– Pitemmän ajan tähtäimessä on lähijunaliikenteen saaminen Ruutanaan ja Vatialaan, minne rakennettaisiin myös liityntäpysäköintialueet.

Uusi ilmiö

Liityntäpysäköinti on uusi ilmiö Pirkanmaalla, ja siksi kunnissa on kaivattu ohjeita liityntäparkkien rakentamiseen.

Pirkanmaalle on nyt laadittu suositukset, millaisia liityntäpysäköintipaikkojen pitäisi olla ja miten kustannuksia voidaan jakaa kuntien ja valtion kesken.

Vastaavanlaisia suosituksia on tehty aiemmin Uudellemaalle.

Suositukset on laadittu yhteistyössä Pirkanmaan liiton, Pirkanmaan ELY-keskuksen, Väyläviraston ja kuntien kanssa.

Suosituksissa on huomioitu niin autoilijoiden kuin pyöräilijöidenkin tarpeet.

Pirkanmaan liitossa toimii valtion ja kuntien yhteinen liityntäpysäköinnin työryhmä, joka on ohjannut suositusten laadintaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat