Paikalliset

Tästä kadusta tulee ratikkakylän muotikatu!

Yksityisautoilun tarpeita tyydyttämällä oman elantonsa yli 40 vuotta hankkineella Lauri Lepistöllä ei ole mitään sitä vastaan, että ratikka tulisi lamellitalojen, tornitalojen ja talouskaistojen Sammonkadulle.

Petteri Mäkinen

Katuratikka ja Kalevanrinteen asuinalue nostaa monen unohtaman Sammonkadun jälleen uudeksi muotikaduksi.

Lauri Lepistö katselee alaspäin viettävää Sammonkatua.

Katse on lämmin.

Sammonkadun Teboilia 43 vuotta pitänyt Lepistö jäi vuodenvaihteessa eläkkeelle, mutta leinolalainen tuntee edelleenkin olevansa kotonaan.

– Kun aloitin vuonna 1969 asfaltti loppui tähän Teboilin kohdalle, muistelee Lepistö.

Kun katselee kohti Prismakeskusta soljuvaa ajoneuvoliikennettä, tuntuu ajatus soratie-Sammonkadusta kaukaiselta.

Uskomattomammalta ajatus saattaa tuntua vajaan kymmenen vuoden päästä.

Kaleva ja Sammonkatu ovat nyt keskellä suurta kehitysbuumia. Kalevanrinteen vanhan pienteollisuusalueen muuttaminen asuinalueeksi toisi Sammonkadun liepeille tuhansia ihmisiä.

 

Sammonkatu on kuin tehty katuratikalle.”

Tampereelle suunniteltu katuratikka koukkaa joka tapauksessa Kalevaan joko Sammonkatua tai Teiskontietä pitkin. Useimmat ovat valinneet suosikkinsa.

 

– Sammonkatu on kuin tehty katuratikalle. Ajoneuvot eivät tarvitse nykyisin neljää kaistaa, joten autot saadaan jatkossa talouskaistoille, kehuu Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Ari Vandell.

Vandell muistuttaa, että katuratikka toisi Sammonkadulle merkittävän piristysruiskeen. Uusissa ratikkakaupungeissa pysäkkien läheisyyteen on kasvanut lähes poikkeuksetta uusia palveluja, kuten pikkukauppoja ja kioskeja.

Sammonkadun varsi liikesiipineen ja pikkukauppoineen muodostaa jo tällä hetkellä erään Tampereen ehjimmän kivijalkakylän.

– Jos ratikka kulkee Sammonkadun päästä päähän, on merkitys asukkaiden ja bisneksen kannalta todella suuri. Eikä siellä nytkään tyhjiä liiketiloja juuri ole, kehuu Sammon yrittäjien puheenjohtaja Raine Tuomela.

Kiinteistönvälittäjiltä Kalevan asuntojen kaupaksi saaminen ei ole enää aikoihin vaatinut ylisuorittamista.

Kaleva on viime vuosina muuttunut Tampereen Kallioksi. Opiskelijoiden ja eläkeläisten kaupunginosaan on muuttanut nuoria lapsiperheitä ja nostalgian vanhoille lapsuuden kotitanhuville vetämiä keski-ikäisiä.

– Katuratikka lisäisi selvästi Kalevan ja Sammonkadun urbaania vetovoimaa, sanoo Kalevan vihreiden Kalevi ry:n puheenjohtaja Jaakko Stenhäll.

Odotuksiin on pakko reagoida. Tampereen kaupunki alkaa jo ennen kesälomia tekemään Sammonkadun kehittämissuunnitelmaa.

 

Jos ratikka kulkee Sammonkadun päästä päähän, on merkitys asukkaiden ja bisneksen kannalta todella suuri.”

Painopiste on Prismakeskusken sekä Hervannan valtaväylän ja Sammon valtatien hankalan liittymäalueen ongelmien ratkaiseminen, mutta samalla käydään läpi koko Sammonkatu.

 

Suunnitelmissa on ollut muun muassa Prismakeskuksen edustalle tulevalle aukiolle rakennettava bussien ja ratikan solmuterminaali, josta olisi jatkoyhteydet Taysille päin.

Huoltoasemaveteraani kuuntelee visioita mielissään. Yksityisautoilun tarpeita tyydyttämällä elantonsa tehnyt Lepsitö ei katso pahalla katuratikkaa.

– Se tuo Sammonkadun lähemmäs keskustaa ja lisää elinvoimaa. Tämä on aina ollut vilkas joukkoliikennekatu. Kulkihan viimeinen rollikkakin tänne.

Kiehtooko Kaleva ja Sammonkatu? Minkälaista niissä on ollut asua? Keskustele ja kommentoi!

Kaleva

yli 10 000 asukasta

muodostuu Kalevan, Liisankallion ja Kalevanrinteen kaupunginosista

Kalevan kirkko, Tampereen uintikeskus, Kalevankankaan hautausmaa, Tampereen kauppaoppilaitos, Sampolan ja Sammon koulut

Kaleva-nimi ratkaistiin Tammerkoski-lehden nimikilpailulla vuonna 1948, sitä ennen aluetta kutsuttiin muun muassa Tammelan vainioiksi

rakennettu pääosin 1940–1960-luvuilla, leimallista lamelli- ja tornitalot

Tampereen viimeinen johdinauto- eli rollikkalinja kulki Sammonkatua pitkin vuoteen 1976

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat