Ruoka

Tähän aikaan välipala tulisi syödä – hyvinvointiblogisti Anna Saivosalmi kumoaa yleisen harhaluulon laihduttamisesta

Hyvinvointivalmentaja ja -blogisti Anna Saivosalmen mukaan 3-4 tuntia pääruoan jälkeen pitäisi nauttia monipuolinen välipala.

Hyvinvointiblogisti Anna Saivosalmi liputtaa helposti valmistettavien ja terveellisten välipalojen puolesta.

Vesa-Matti Väärä

Pääaterioiden välissä moni popsii pelkän hedelmän, mikä on sinänsä terveellinen ja hyvä valinta. Hedelmät eivät sisällä kuitenkaan tärkeää nälän kurissa pitäjää eli proteiinia. Hedelmän lisäksi tulisi välipalaan lisätä proteiinin lähde, vaikka rahka, sekä hieman hyviä rasvoja kuten pähkinöitä.

Hyvinvointivalmentaja, terveystiedon opettaja ja blogisti Anna Saivosalmi neuvoo lisäämään proteiinia ja kasvirasvoja myös aamupalaan.

– Moni syö kaurapuuroa pakastemarjojen kanssa. Kun aamupalaan lisää edes hiukan proteiinipitoista raejuustoa tai kananmunaa nälkä pysyy paremmin lounaaseen asti. Monesti pelkän hiilihydraattipitoisen aamupalan jälkeen iskee hirvittävä nälän tunne aamukymmenen ja yhdentoista välillä.

Saivosalmen mukaan oikein koostetuilla välipaloilla on suuri merkitys vireystilan ylläpitämisen, painonhallinnan sekä nälän ja kylläisyyden tunteen kannalta. Oikein jaksotetut ruokailut auttavat myös nukahtamisessa.

– Ateriavälien ei pidä venyä liian pitkiksi. Useimmille sopii ruokailu 3-4 tunnin välein. Kun pääaterian jälkeen nauttii terveellisen välipalan, verensokeri ei pääse laskemaan liian alas. Esimerkiksi, jos töissä on syönyt lounaan ja seuraavan kerran syö vasta kotona viiden, kuuden aikaan, nälkä on jo niin kova, että tulee syötyä liikaa tai tehtyä epäterveellisiä valintoja.

Saivosalmi liputtaa hyvän välipalan puolesta myös sen takia, ettei tapahtuisi iltapäivän "nuupahtamista". Myös makeanhimo hellittää, kun nauttii 3–4 tunnin välein sekä hiilihydraatteja että proteiinia ja hyviä rasvoja. Mikäli lounaan jälkeen iskee väsymys ja alkaa nukuttaa, voi syynä olla liian runsas lounas.

Jos taas välipalaksi nauttii nopeita hiilihydraatteja sisältävän, sokeripitoisen välipalan, vaikkapa munkin, siitä seuraa verensokerin äkillinen nousu ja yhtä nopea lasku, jonka seurauksena ihminen väsähtää.

– Sokerinen välipala on parasta syödä pääaterian jälkeen, koska pääruuassa on jo saanut riittävästi pitkäkestoista energiaa, hän muistuttaa.

Liian raskas, proteiinipitoinen syöminen illalla voi vaikeuttaa uneen pääsyä. Iltavälipalaksi sopii hänen mielestään parhaiten hiilihydraattipitoinen ruoka, esimerkiksi puuro.

– Jos itselläni on illalla kyltymätön nälkä, tiedän, että aamupäivällä on tullut syötyä liian vähän, Saivosalmi kertoo.

Välipalat ja säännöllinen ateriarytmi ovat avain painonhallintaan.

– Lounaan tai välipalan skippaamisen avulla ei laihdu. Pitää syödä säännöllisesti ja oikein koostettuja annoksia. Sillä tavalla herkkuhimo häviää ja elimistön kylläisyyden ja nälän tunteet pysyvät hallinnassa.

Kauppareissulla Saivosalmi suosittelee tarkkailemaan valmiiden välipalojen sokerin määrää. Hän ei itse suosi esimerkiksi sokerisia jogurtteja eikä energiajuomia. Sen sijaan hän saattaa ostaa töihin huoneenlämmössä säilyviä juotavia jogurtteja, joissa ei ole keinotekoisesti lisättyä sokeria mutta joihin on lisätty proteiinia.

– Kun herkuttelen, herkuttelen oikealla sokerilla. Mielestäni on parempi käyttää silloin tällöin oikeaa sokeria kuin popsia päivittäin keinotekoisia makeuttajia esimerkiksi light-limujen muodossa.

Kirjoittaja: Anne Repo

Tällaisia ovat terveelliset välipalat

Lisää aiheesta

Syötkö aina saman välipalan? Hyvinvointivalmentaja Anna Saivosalmi vinkkaa 6 terveellistä vaihtoehtoa17.1.2019 19.30

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat