Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Väylävirasto selvittää hiilijunien tärinän – Junat kolistelevat päivittäin Tampereen ohi

KULJETUKSET Tampereen kautta kulkee päivittäin yhdestä kolmeen hiilijunaa.

Tampereen kautta kuljetetaan venäläistä kivihiiltä maailmalle, muun muassa Kiinaan ja Intiaan.

Marjo Rämö

Väylävirasto aikoo selvittää hiilijunien aiheuttamaa tärinää Tampereella. Tamperelainen kirjoitti 19. joulukuuta hiilijunista, jotka tärisyttävät taloja Epilän suunnalla. Väyläviraston melu- ja tärinäasiantuntija Erkki Poikolainen kertoo, että hiilijunien aiheuttamasta täristä on valitettu erityisesti Porissa ja Tampereella.

Tampereella selvitetään muun muassa junien nopeutta. Yksi keino tärinän vähentämiseen voi olla nopeusrajoitus.

– Tampereella hankaluutena ovat korkeuserot. On selvitettävä, millaisella nopeudella juna voi edetä ilman, että se juuttuu mäkeen, Poikolainen kertoo.

Nopeusrajoitus on äärimmäinen keino puuttua tärinään, eikä rajoituksia tehdä kevein perustein.

– Nopeusrajoituksella on iso vaikutus junaliikenteeseen, sillä se vaikuttaa kaikkien junien kulkuun.

Tampereen ohittavat hiilikuljetukset eivät ole ainakaan vähenemään päin. Hiililaivoja Porissa lastaava Oy M. Rauanheimo Ab on tehnyt satamaan isoja investointeja tulevaisuuteen.

– Kuljetuksilla ja lastauksella on iso työllistävä vaikutus, Oy M. Rauanheimo Ab toimitusjohtaja Joakim Laxåback toteaa.

Yhtiössä ollaan tietoisia tärinästä tehdyistä valituksista ja Väyläviraston selvityksistä. Yhtiössä on jo varauduttu siihen mahdollisuuteen, että junien nopeutta rajoitetaan joissakin aroissa paikoissa, muttei koko matkalla.

– Jos rajoituksia tulee liikaa, laivoja ei saada lastattua aikataulussa. Meille on tärkeää, että vaunut kulkevat Suomen läpi tehokkaasti, Lax- åback kertoo.

Pori ei ole ainoa suunta, missä Oy M. Rauanheimo Ab lastaa Venäjältä tulevaa raaka-ainetta. Kokkolaan kuljetetaan junilla venäläistä rautamalmia seitsemänä päivänä viikossa. Junia kulkee keskimäärin neljä päivässä, ja junissa on 60 vaunua. Rautamalmia on kuljetettu Kokkolaan vuodesta 2004 lähtien.

– Rautamalmijunista ei tule juuri lainkaan valituksia. En tiedä, miksi valituksia tulee juuri hiilijunista.

Väyläviraston kartta tärinävalituksista vahvistaa Laxåbackin huomion; valitukset painottuvat Etelä-Suomeen.

Väyläviraston Poikolainen kertoo, että tärinä aiheuttaa ihmisissä kahdenlaista huolta: millaisia terveysvaikutuksia yölliset heräämiset aiheuttavat ja onko tärinästä haittaa rakenteille.

– En väheksy lainkaan terveyshuolia, sillä onhan se ikävää herätä yöllä kello kahdelta. Sen sijaan rakenteelliset vauriot ovat todella harvinaisia, Poikolainen toteaa.

Hiilivaunut

Tampereen ohittavat hiilivaunut tulevat Venäjältä. Reitti kulkee Vainikkalasta Tampereen kautta Porin satamaan. Kuljetukset alkoivat reilu vuosi sitten.

Hiilijunia kulkee Tampereen ohi päivittäin yhdestä kolmeen. Viikossa on myös päiviä, kun junia ei mene lainkaan.

Yhdessä junassa on maksimissaan 40 vaunua.

Venäjältä kuljetettava hiili lastataan laivoihin Porissa. Hiiltä kuljetetaan Porista ympäri maailmaa, muun muassa Kiinaan, Intiaan ja jopa Yhdysvaltoihin.

Porista lähtee tällä hetkellä maailmalle 1,5 miljoonaa tonnia hiiltä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat