Paikalliset

Talot tärisevät kivihiilen takia – Venäläistä kivihiiltä kuljetetaan Tampereen kautta Poriin jopa kolmesti päivässä, katso video hiilivaunuista!

HIILIJUNAT Tampereen kautta ajettavat kivihiilijunat tärisyttävät taloja. Video ohiajavasta junasta löytyy jutun lopusta.

Marjo Rämö

Kauempaa kuuluu pahaenteinen ääni; aivan kuin joku olisi pudottanut hirvittävän määrän lasia metallikonttiin.

– Ei se ole lasia, Epilässä asuva Janne Juha tietää.

Kyseessä on ääni, joka syntyy, kun 40 venäläistä junanvaunua pysähtyy punaisiin liikennevaloihin. Hetken kuluttua Juhan kotitalon ohitse ryskyttää tavarajuna, joka kuljettaa kivihiiltä Venäjältä Poriin.

Tampereen kautta kulkee tällaisia hiilijunia vuorokauden aikana kahdesta kolmeen. Vaunut ohittavat Tampereen yleensä aamuisin kello 6–8 ja iltaisin kello 21–22.

Venäläiset kivihiilivaunut ovat huolestuttaneet asukkaita siitä lähtien, kun kuljetukset Venäjältä aloitettiin noin vuosi sitten.

– Ääni ei häiritse minua, vaikka kolina on kova. Se, mikä minua huolestuttaa, on tärinä. Se ei voi tehdä hyvää talon rakenteille ja hormistoille, kun koko talo vapisee junan mennessä ohi, Juha kertoo.

Perhe asuu VR:n vanhassa hirsitalossa, joka on suojeltu.

VR Transpointin tuotantojohtaja Nina Mähönen kertoo, että kolina saattaa johtua raideleveydestä.

– Venäläiset vaunut saatetaan kokea kotimaisia enemmän täristäviksi, koska raideleveydessä on muutaman millin toleranssi.

Mähösen mukaan radalla toimitaan viranomaisten ohjeiden ja säädösten mukaisesti.

– VR Transpoint tekee rataverkosta vastaavan Liikenneviraston kanssa yhteistyötä mahdollisten tavarajunaliikenteen melu- ja tärinähaittojen minimoimiseksi, Mähönen toteaa.

Janne Juhan kotitaloon tehtiin viranomaisten tärinämittaukset jo viime syksynä.

– Lopputulema oli se, että tärinä on häiritsevää, mutta mitään ei ole tapahtunut. Hiilivaunut täristävät samalla lailla kuin vuosi sitten. Vaunut tärisyttävät rakennusta myös silloin, kun ne palaavat Porista tyhjinä. Kai niissä on viisikulmaiset pyörät.

Tampereen kaupungin ympäristöjohtaja Harri Willberg kertoo, että kaupunki on neuvotellut Liikenneviraston kanssa hiilijunien aiheuttamasta tärinästä ja melusta. Neuvotteluita jatketaan myös ensi vuonna, kun Liikennevirasto muuttuu Väylävirastoksi.

Willberg toivoo, että junien nopeuksista teetetään selvitys.

– Jos nopeutta voitaisiin alentaa, se vähentäisi melua ja samalla myös tärinää.

Janne Juha on asunut radan varressa parikymmentä vuotta, eivätkä junat ole häirinneet häntä ennen hiilivaunuja.

– Henkilöjunat vain suhahtavat ohi. Tavarajunan voi kuulla, mutta venäläiset vaunut ovat sellaisia, että junan ohimenon sekä kuulee että tuntee.

Hänen mielestään on ylipäätään erikoista, että hiilivaunuja kuljetetaan läpi Suomen.

– Eikö se ole vähän huvittavaa, kun puhutaan ilmastonmuutoksesta ja samaan aikaan raiteilla kulkee valtavat määrät hiiltä?

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Sisäministeri Mykkänen: "Kivihiilestä irtautuminen historiallinen linjaus" – Tuo paineita kaupunkien päättäjille 20.10.2018 15.14
Kysely: Lähikaupan säilyminen huolettaa ihmisiä ilmastonmuutosta enemmän13.9.2018 13.59

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat