Puheenaihe

Nyt värähti! Lonkeroiden myynti hurjassa 47 prosentin kasvussa Suomessa – historiallinen muutos myös alkoholin kokonaiskulutuksessa

arkisto

Alkoholijuomien kulutus on kääntynyt tänä vuonna kasvuun ensi kertaa 10 vuoteen.

THL kertoi perjantaina, että vähittäis- ja anniskelumyynti kasvoi Suomessa 1,1 prosenttia tammi–elokuussa vuoden takaiseen verrattuna. Vaikka samaan aikaan alkoholijuomien matkustajatuonti väheni, se ei vetänyt kokonaisuutta miinukselle. Kokonaiskasvua mitattiin 0,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Suomessa alkoholin myynti kasvoi, vaikka juomien hinnat nousivat. Ennakkotietojen mukaan hinnat nousivat tammi–elokuussa 3,4 prosenttia vuoden takaiseen nähden. Kallistuminen johtuu suurelta osin vuoden 2018 alun veronkorotuksista. 

Ainoastaan vahvan oluen hinta laski hieman, eli 0,9 prosenttia.

THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelä sanoo, että vielä on ennenaikaista arvioida johtuuko kulutuksen kasvu alkoholimyynnin vapauttamisesta. Uusi alkoholilaki astui voimaan asteittain vuoden 2018 alussa.

– Alkoholin kulutuksen muutokseen voivat vaikuttaa monet muutkin asiat kuin uusi alkoholilaki. Kahdeksan kuukautta on vielä liian lyhyt aika lain vaikutusten arvioimiseen.

THL tutkii parhaillaan sitä, miten kulutukseen ovat vaikuttaneet muun muassa poikkeuksellinen hellekesä ja Suomen ja Viron veropolitiikka.

Yksi selitys juomien myynnin kasvuun voi olla talouskasvu. Yleensä alkoholin kulutus on kasvanut nousukausilla.

Eniten tänä vuonna THL:n mukaan on kasvanut odotetusti long drink -juomien myynti. Myös ruokakaupat ovat yleisesti lisänneet alkoholin myyntiään. Kasvua kertyi alkuvuonna 5,9 prosenttia.

Myös ravintoloiden anniskelumyynti lisääntyi tammi-elokuussa yhden prosentin. Sen sijaan Alkon myynti väheni 4,6 prosenttia. 
Merkittävin kasvu oli viinapohjaisten long drink -juomien myynnissä, joiden myynti laajeni Alkoista elintarvikekauppoihin vuoden alusta. Niiden vähittäismyynti lähes kuusinkertaistui. 

Sen sijaan käymisteitse valmistettujen long drink -juomien, joita on jo aiemmin myyty elintarvikeliikkeissä, myynti väheni. 
Yhteensä kaikkien erilaisten long drink -juomien myynti lisääntyi tammi-elokuussa 47,2 prosenttia vuotta aiemmasta.
Pia Mäkelän mukaan kehitystä pitää seurata pidemmän aikaa.

– Juomatavat eivät aina reagoi saatavuuden muutoksiin välittömästi. Kun vuonna 1995 siidereitä ja käymisteitse valmistettuja long drink -juomia alettiin myydä kaupoissa, niiden kulutus lisääntyi yli viiden vuoden ajan. Nytkin on siis syytä seurata, miten kulutus ajan myötä muuttuu.

Alkoholin matkustajatuonti väheni alkuvuonna 2,9 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2017. 

Matkustajat toivat tammi–elokuussa yhteensä 42,8 miljoonaa litraa alkoholia. Sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna alkoholin matkustajatuonti oli 5 miljoonaa litraa, kun vuosi sitten se oli 5,2 miljoonaa litraa. 

– Matkustajatuonti väheni erityisesti kesällä 2017, samaan aikaan kun Viron alkoholiveroja korotettiin voimakkaasti, sanoo THL:n erikoistutkija Thomas Karlsson.

Kun huomioidaan sekä kotimaan alkoholimyynti että matkustajatuonti, alkoholinkulutus kasvoi ennakkotietojen mukaan 0,5 prosenttia tammi–elokuussa edellisen vuoden vastaavasta ajasta. 

Oletko lisännyt alkoholin kulutusta?

En
80% (82 ääntä)
Kyllä
20% (21 ääntä)
Ääniä yhteensä: 103

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat