Paikalliset

”Varokaa näitä virheitä Tampereella” – Maria Guzenina tiivistää, mikä meni vikaan Espoon syöttöliikenteessä

JOUKKOLIIKENNE Metron syöttöliikenne petti Espoossa. Espoon konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd) tiivistää, mikä meni pieleen.

Espoon konsernijaoston puheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina (sd) varoittelee Tamperetta tekemästä samoja virheitä kuin Espoo.

Päivi Tuovinen

Ratikan rinnalle suunniteltua syöttöliikennettä kannattaa miettiä tarkkaan, neuvoo kansanedustaja ja Espoon konsernijaoston puheenjohtaja Maria Guzenina (sd).

Espoossa metron liityntäliikenne ei ole sujunut niin hyvin kuin miltä tilanne suunnittelupöydällä näytti.

– Meillä tapahtui Espoossa ajatusvirhe. Ajattelimme, että metro riittää ja ihmiset käyttävät liityntäliikennettä päästäkseen metroon. Meidän olisi pitänyt ymmärtää enemmän ihmisen psykologiasta. Kun matka-aika pitenee ja vaihtoja on useita, joukkoliikenne ei enää houkuttele.

Guzeninan mukaan autoilu on lisääntynyt Espoossa niillä alueilla, missä joukkoliikenneyhteydet ovat huonontuneet.

– Se ei ole ekologisesti kestävää, että aiemmin joukkoliikennettä käyttäneet päätyvät ostamaan auton. Joukkoliikenne ei saisi olla lannistavaa.

Niin Espoossa kuin Tampereellakin metro- ja ratikkahanketta on perusteltu sillä, että reitin varrella asuvien joukkoliikennematkat nopeutuvat.

– Mutta ei se voi olla niin, että matkanteko on sujuvaa vain metron varrella. Ympäristön kannalta on tärkeää, että myös muualla asuvat matkustavat joukkoliikenteellä.

Hän ei ole erityisen riemuissaan siitä tiedosta, että joukkoliikenteen lipunmyynti on kasvanut metroreitin varrella.

– Toki lippuja ostetaan enemmän, sillä reitin varteen on rakennettu paljon uusia taloja. Samalla unohdetaan ne, jotka ovat siirtyneet käyttämään omaa autoa.

Espoo on Tampereen tavoin tehnyt valtion kanssa MAL-sopimuksen. Sopimus tarkoittaa käytännössä sitä, että sekä metron että ratikan reittiä täydennysrakennetaan. Guzenina ennustaa, että sopimus voi johtaa siihen, että kaupunkeihin syntyy alueita, joita ei enää kehitetä.

– On olemassa vaara, että huonompien joukkoyhteyksien päässä sijaitsevat alueet slummiutuvat. Myös se vaara on olemassa, että metron lähitienoot rakennetaan niin tiiviisti, etteivät ne ole enää viihtyisiä. Päättäjien on syytä pitää nämä riskit kirkkaina mielessä. Toimivan kaupungin tehtävänä on liittää ihmisiä yhteen, eikä erottaa heitä.

Guzenina varoittelee myös siitä, ettei joukkoliikennettä kannata keskittää yhden keskeisen runkolinjan varaan.

– Meille tämä runkolinja oli metro. Suorien linjojen lakkauttaminen oli iso virhe, jonka seurauksia korjaamme nyt. Espooseen palautettiin tänä vuonna neljä suoraa linjaa Helsingin keskustaan, mistä olemme saaneet valtavasti kiittävää palautetta.

Hän vinkkaa katsomaan mallia myös ulkomailta.

– Maailmalla mikään iso kaupunki ei ole yhden runkolinjan varassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ratikan aikaisesta bussilinjastosta tehty toinen luonnos – Tässä merkittävimmät muutokset19.9.2018 11.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat