Puheenaihe

Nyt on mustaa valkoisella: Vahvat oluet ja lonkerot tulivat ruokakauppoihin – näin kävi hinnoille

Kuvituskuva.

Arkisto/ Juha Perämäki

Kaupat ovat tammikuusta lähtien saaneet myydä niin sanottuja vahvoja oluita, siidereitä ja lonkeroita, joiden alkoholipitoisuus on enintään 5,5 prosenttia.

Ennen lakimuutosta arveltiin, että vahvojen alkoholijuomien, erityisesti oluen, myynti kasvaa huomattavasti ja samalla vahvojen juomien hinta alenisi kymmeniä prosentteja.

Hintakehitys on kuitenkin pääosin ollut hyvin maltillista, ilmenee Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksistä.

Vuoden alussa alkoholijuomien valmistevero nousi keskimäärin 10 prosenttia. Nousu painottui lievästi ei-väkeviin alkoholijuomiin.

Veromuutos näkyy Alkon kohonneina hintoina. Vähittäiskaupan puolella veromuutos on sama, mutta kaupan omaa myyntikatetta pienentämällä vaikutus on pidetty maltillisempana.

Tammikuusta eteenpäin hinnat ovat muuttuneet vähittäiskaupoissa jokseenkin maltillisesti. Poikkeuksena ovat vähittäiskaupoissa myydyt vahvat oluet, joiden hinnat ovat laskeneet keskimääräinen 6 prosenttia.

Sama veromuutoksen vaikutus näkyy myös keskivahvoissa juomissa, joissa hinnanmuutos joulukuusta tammikuulle oli 2–7 prosenttia. Keskioluen hinta nousi vuoden alussa eniten vähittäiskaupassa, 7 prosenttia tasaantuen kesän aikana 5,5 prosentin tasolle.

Hinnanmuutoksen eroihin Alkon ja vähittäiskaupan välillä on useita syitä, toteaa Tilastokeskuksen yliaktuaari Kristiina Nieminen blogissaan.

Alkolla on oma hinnoittelutapansa, kun taas yrityksillä on erilaisia hinnoittelustrategioita. Myös eri myyntikanavien tuotetarjonnan erot voivat aiheuttaa eroa tämän tyyppisessä vertailussa, Nieminen toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Oluen ja siiderin tuonti romahti – matkailijat rahtaavat yhä vähemmän alkoholia Suomeen17.10.2018 07.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat