Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Teatteriarvio: Suurten tunteiden Anna Karenina

TEATTERIARVIO TT:n Anna Karenina on loistava klassikko ja dramaattisen tarinan tulkitsevat erinomaiset näyttelijät.

Pia Piltz tekee Anna Kareninana upeasti ensimmäisen suuren roolinsa ja Lari Halme on loistava Levin Tampereen Teatterin vahvassa uutuusnäytelmässä.

Harri Hinkka

Venäläisen Leo Tolstoin kirjoittama Anna Karenina julkaistiin osina vuosina 1875–77. Se on järkälemäinen teos, yli 900 sivua. Kirjan alku on avain: ”Kaikki onnelliset avioliitot ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan.”

Tolstoin kirjasta on tehty lukuisia elokuvia ja teatterisovituksia. Usein tarina on kuitenkin keskittynyt Annaan. Nyt keskiössä ovat lähimpinä Anna (Pia Piltz) ja Levin (Lari Halme) sekä Vronski ( Marc Gassot) ja Karenin (Turkka Mastomäki).

Anna on omien sanojensa mukaan naitettu ennen kuin hän on tiennyt rakkaudesta mitään. Kun hän tapaa kreivi Vronskin, koko elämä mullistuu; kumpikin rakastuu ensi silmäyksellä.

Myös Annan veljen (Ville Majamaa) perheellä on ongelma: mies on vietellyt lasten kotiopettajan. Mitä mieltä elämässä on, jos ei voi pitää vähän hauskaa, tuumii kuuden lapsen isä. Vaimo (Eeva Hakulinen) on eri mieltä.

Levin on toista maata, hän haluaisi kovasti perheen. Jos minulla olisi lapsi, tietäisin miksi elän, kysyy hän. Lopulta hän saakin vaimokseen valloittavan Kittyn (Pihla Pohjolainen).

Leo Tolstoin ihmiskuvaus on osuvaa. Hänen henkilönsä ovat monisärmäisiä ja heistä paljastuu yhä uusia piirteitä.

Tolstoin klassikon dramatisoinut brittiläinen Helen Edmundson on tehnyt jättimäisen työn. Niille, jotka eivät ole kirjaa lukeneet, seuraaminen on tehty helpoksi: Levin ja Anna kysyvät aina toisiltaan, missä sinä nyt olet. Lari Halmeen ja Pia Piltzin vuoropuhelut kannattavat koko esitystä. Näin koskettavaa tulkintaa näkee harvoin.

Marjatta Kuivaston luoma näyttämökuva muuntuu nerokkaasti rautatieasemasta pitsimäiseksi kodiksi, tanssiaissaliksi, ortodoksikirkoksi jopa Italiaksi. Raimo Salmen valosuunnittelu luo vahvoja leikkauksia ja Hannu Hauta-ahon äänisuunnittelu tukee kokonaisuutta.

Leena Rintalan puvut ovat upeinta mitä TT: ssa on pitkään aikaan nähty: loisteliaita ja tarkalla väriasteikolla luotuja.

Ohjaaja Marika Vapaavuori on löytänyt Anna Kareninasta täysin uuden näkemyksen. Se on kuin suurten tunteiden, rakkauden, vihan, surun ja välinpitämättömyyden kaleidoskooppi. Katsojan se imaisee mukaansa huimaan kokemukseen.

Anna Karenina

Leo Tolstoin samannimisestä romaanista dramatisoinut Helen Edmundson

Suomennos Aino Piirola

Ohjaus Marika Vapaavuori

Lavastussuunnittelu Marjatta Kuivasto

Pukusuunnittelu Leena Rintala

Koreografia Miika Riekkinen

Valosuunnittelu Raimo Salmi

Äänisuunnittelu Hannu Hauta-aho

Kampausten ja maskien suunnittelu Jonna Lindström

Rooleissa mm. Pia Piltz, Lari Halme, Marc Gassot, Turkka Mastomäki, Pihla Pohjolainen, Ville Majamaa, Eeva Hakulinen, Matti Hakulinen

Lisää aiheesta

Teatteriarvio: Billy Elliot on häikäisevän upea!23.10.2018 18.00
Teatteriarvio: Juurihoidosta sukujuurten etsintään21.10.2018 12.00
Teatteriarvio: Näissä Linnan juhlissa on hauskaa15.9.2018 16.00

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat