Puheenaihe

Some-minästä kannattaa tehdä totuudenmukainen, sanoo kouluttaja – mutta saako nykyään töitä, jos ei brändää itseään?

Somen avulla voi kiteyttää omaa osaamistaan ja myös löytää töitä. Kuvassa Haaga-Helian projektipäällikkö Anu Sipilä, somekouluttaja Riikka Annika Keskitalo, SunUran työhönvalmentaja Ville-Matti Vilkka ja Posintran Anne Wetterstrand.

Ulla Mether

Moni arkailee oman osaamisen esille tuomista sosiaalisessa mediassa – turhaan. Pelkona on joutua nolatuksi tai virheet. Somessa omia viestejä myös kommentoidaan suodattamatta.

Heti ei tarvitse olla täydellinen ja somessa saa ja pitää olla itsensä, rohkaisee kouluttaja, sisällöntuottaja Riikka Annika Keskitalo.

Internet on pullollaan erilaisia sosiaalisen median kanavia, joissa omaa osaamistaan voi tuoda esille ja markkinoida muille. Niittä kaikissa ei suinkaan tarvitse olla mukana, Keskitalo lohduttaa. Kanavista voi valita itselleen omimmat ja sopivimmat: voi kirjoittaa blogia, tehdä You Tubeen videoita tai ottaa kuvia Instagramiin.

Esimerkiksi Instagram tarjoaa Keskitalon mukaan hyvän matalan kynnyksen tavan harjoitella videoiden tekemistä. Kun videopätkät näkyvät vain 24 tuntia ja poistuvat, ei tarvitse ajatella, että nyt se videopätkä on siellä Internetissä ikuisuuksiin.

Keskitalo kävi kuluneella viikolla kehitysyhtiö Posintran ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vieraana. Hänen mukaansa sosiaalisen median kanavat ovat työnhaun näkökulmasta tärkeitä muun muassa siksi, että suurin osa ihmisistä käyttää niitä.

Somessa viestivät ja verkostoituvat keskenään rekrytoijat, mahdolliset tulevat työkaverit ja työnantajat.

– Hekin ovat tavallisia ihmisiä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa, Keskitalo sanoo.

Rekrytoijat ovat huomanneet, että tulevaisuuden kovat tekijät ovat somessa, näin ollen työnantajienkin oltava.

Suurimmilla yrityksillä on profiileja, jotka ovat keskittyneet vastaamaan työnhakijoiden kysymyksiin ja etsimään osaajia. Myös yksittäiset työntekijät huhuilevat kanavillaan, josko joku omasta verkostosta tietäisi osuvan osaajan tiettyyn tehtävään.

Sosiaalista mediaa kritisoidaan siitä, että se on vain kaunisteltu versio meistä ihmisistä. Miten siloteltu versio itsestään kannattaa somessa esitellä?

Riikka Annika Keskitalon mukaan some-elämä on samalla tavalla sosiaalista kanssakäymistä kuin "live-elämäkin".

– Hyvin pärjää, jos keskittyy totuudenmukaisuuteen ja aitouteen, eikä peittele asioita.

Myös todellisuuden sosiaalisissa tilanteissa halutaan usein tuoda esille itsen parempi puoli.

– Minun mielestäni on ok tehdä virheitä, ja jos teen virheitä, en peittele niitä, mutta en myöskään ala niihin huomiota kiinnittämään.

Keskitalo on myös henkilöbrändäyksen asiantuntija. Saako nykyään töitä ollenkaan, jos ei brändää itseään?

– Todellakin saa. Somessa itsensä brändäämisestä vain puhutaan niin paljon, koska siinä on niin paljon mahdollisuuksia, Keskitalo vastaa.

Brändääminen tarkoittaa myös oman osaamisen kristallisoimista.

– Tällä keinoin voi siis selventää itselleen omaa osaamistaan.

Tärkeitä on toimia, opetella aktiiviseksi tekemällä vaikka vain vähän kerrallaan.

– Videon ei tarvitse näyttää samalta kuin televisiossa. Ei ole niin tärkeää, oliko valaistus ihan kunnossa, tuliko taustalle mukaan vähän kohinaa tai puhujalle puolen sekunnin blackout. Tärkeämpää on, että videolta näkee, että se olet aidosti sinä. Ei meistä kukaan ole täydellinen.

Jokaisella oma ääni ja tapa tehdä asioita. Työnantaja haluaa nähdä tämän, ei kiillotettua pintaa.

– Uskaltakaa olla omia itsejänne. Ja olkaa rohkeita, Keskitalo opastaa.

Koulutuksen järjesti Posintran ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulun PALKO-hanke. Koulutuksessa opeteltiin hyödyntämään somea monipuolisesti työnhaun näkökulmasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat