Paikalliset

Teatteriarvio: Sademies nostaa vedet silmiin

TEATTERIARVIO Tampereen Teatterin uutuus Sademies on häikäisevän hyvä.

Risto Korhonen tekee autistisena Raymondina huippuroolin TT:n Sademies-näytelmässä. Lari Halme, takana vas. on hänen veljenään tasavahva. Matti Hakulinen on hoitolaitoksen lääkäri.

Heikki Järvinen

Odotukset Georg Malviuksen ohjaamaan elokuvana tuttuun Sademieheen olivat korkealla. Esitys täyttää kaikki toiveet. Se on teatteria parhaimmillaan: koskettava, ajatuksia herättävä ja upeasti näytelty täydellinen kokonaisuus.

Malvius vaati Dustin Hoffmannin tunnetuksi tekemään Raymond Babbittin rooliin Risto Korhosen.

Korhonen onkin varmasti ainoa, joka roolin pystyy näin hienosti tekemään. Hän on joka solullaan savant-ominaisuuksilla varustettu autistinen. Jokainen käden liike, kävely ja puheen vaikea tuottaminen on tarkkaan harkittu ja punnittu. Korhonen tekee Sademiehestä aidon ihmisen, hämmästyttävän lahjakkuuden.

Lari Halme on hänet myöhään löytäneenä veljenä täydellinen vastapari. Kovassa bisnesmaailmassa toimiva Charlie on myös tavallaan autistinen, täysin kyvytön näyttämään tunteitaan. Voimakkaan isän varjo lankeaa hänen päälleen ja lapsuuden traumat lukitsevat sisimmän. Vasta veljensä avulla hänelle paljastuu ensimmäisten vuosien tapahtumia ja pikku hiljaa hän pystyy käsittelemään niitä. Halmeen ja Korhosen yhteys on sellainen, jota vain harvoin pääsee todistamaan: kahden lahjakkaan näyttelijän täydellinen yhteen sulautuminen. Pienin askelin veljekset etenevät ja saavat yhteyden toisiinsa.

Anna Ackerman on Charlien työtoverina ja tyttöystävänä avoin ja empaattinen nainen, jolle tunteiden osoittaminen ja ihmisistä välittäminen on luontevaa. Hän onnistuu pienin elein luomaan luottamuksellisen suhteen Raymondiinkin, jolle uusien asioiden käsittely on vaikeaa.

Tarkkaan rakennettu on myös Matti Hakulisen Bruener, Raymondia vuosikymmenet laitoksessa hoitanut tohtori.

Arttu Ratinen tekee kolmoisrooleissa taattua laatutyötä. Petra Heinäsellä on myös kolme roolia, vahvin ehkä seksityöläinen Iris.

Georg Malvius on ohjannut Tampereen Teatterissa suuria spektaakkeleita kuten Les Mise’rables, Sugar ja Cats. Sademiehessä hän pääsee näyttämään, että pieni on kaunista. Pääosassa on nyt tarina ja sen kertojana todella taitava näyttelijäryhmä.

Mikko Saastamoisen lavastus toimii kuin unelma: vaihdot hoitolaitoksesta motelleihin ja Las Vegasin välkkeeseen käyvät käden käänteessä. Hän on suunnitellut myös puvustuksen, josta ilahduttaa erityisesti kasinolla nähdyt veljesten ärhäkän vihreät lehtikuosiset puvut, Raymondin valitsemat.

Ivan Bavardin äänet, Raimo Salmen valot ja Heikki Järvisen videot lisäävät merkittävästi näytelmän kokonaisuuden vaikuttavuutta. Tälle näytelmälle ei viisi tähteä riittäisi.

Sademies

Käsikirjoitus Dan Gordon

Perustuu Barry Morrow’n ja Ronald Bassin elokuvakäsikirjoitukseen

Suomennos Aino Piirola

Ohjaus Georg Malvius

Lavastus-ja pukusuunnittelu Mikko Saastamoinen

Valosuunnittelu Raimo Salmi

Äänisuunnittelu Ivan Bavard

Videosuunnittelu Heikki Järvinen

Kampausten ja maskien suunnittelu Jonna Lindström

Rooleissa Lari Halme, Risto Korhonen, Anna Ackerman, Matti Hakulinen, Petra Heinänen, Arttu Ratinen

Lisää aiheesta

Teatteriarvio: Suurten odotusten komediapommin ensi-ilta on nähty – Onnistuiko Tämä on ryöstö!7.9.2018 17.30
Teatteriarvio: Tämä näytelmä on meditatiivinen kokemus6.9.2018 17.00
Teatteriarvio: Eilisessä ensi-illassa pureuduttiin lapsettomuuteen31.8.2018 18.00

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat