Paikalliset

”Suomen Hopealinjalla on väärät omistajat” – Tampereen kaupunki haluaa eroon varustamosta

TALOUS Tampereen kaupunki haluaa eroon Suomen suurimman sisävesivarustamon omistuksesta.

Suomen Hopealinjan tulevaisuudensuunnitelmat riippuvat juuri nyt omistajakysymykset ratkaisusta.

Tampereen kaupunki haluaa eroon Suomen Hopealinja Oy:n omistuksesta.

Suomen suurin sisävesivarustamo järjestää Pyhäjärvellä reittiliikennettä Hämeenlinnan suuntaan ja Viikinsaareen, erilaisia risteilyjä ja ravintolatoimintaa myös Viikinsaaressa.

Kaupungin omistajapolitiikasta vastaava kaupunginhallituksen konsernijaosto linjasi, ettei kaupunki lähde mukaan Suomen Hopealinja Oy:n ensivaiheessa nykyisille osakkeenomistajille suunnattuun osakeantiin.

Tampereen kaupungin liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja Arto Vuojolaisen mukaan risteilyjen järjestämistä ei katsota kaupungin ydintoiminnoksi.

– Yhtiöllä on väärät omistajat. Tällainen liiketoiminta ei ole julkisen sektorin tehtävä. Olisi upeaa, jos Hopealinjalle löytyisi yksityinen omistaja.

Miljoonan euron osakeannissa liikkeelle laskettu osakemäärä vastaa kahta kolmasosaa kaikista osakkeista. Tampereen kaupunki omistaa tällä hetkellä noin 30 prosenttia yhtiön osakkeista, joten uusien osakkeiden merkintähinta olisi ollut yli 300 000 euroa.

Yhtiön seuraavaksi suurimmat osakkeenomistajat ovat Hämeenlinnan ja Valkeakosken kaupungit. Kehittämisen kannalta hajanainen omistuspohja on ollut ongelma. Esimerkiksi kaupungeilla on hyvin erilaiset intressit liikenteen ja liiketoiminnan järjestämisestä. Tampereella pidetään tärkeänä laivaliikenteen jatkumista ja erityisesti Tampereen keskeisimpien matkailun kehityskohteiden joukossa olevaa Viikinsaaren liikennettä.

Vuojolaisen mukaan Tampere haluaa lähtökohtaisesti eroon omistuksesta, mutta antiin osallistuminen ei ole tulevaisuudessa poissuljettua, jos yhtiölle saadaan uusi pääomistaja.

– Kaupungille on tärkeää, että liikenne jatkuu, mutta minkäänlainen omistus ei ole meille välttämätön.

Vuojolainen korostaa, ettei kaupungin omistuslinjaus ole epäluottamuslause yhtiön johtoa kohtaan.

– Uskomme, että Hopealinjalla on hyvä tulevaisuus. Yksityisessä omistuksessa toiminta olisi dynaamisempaa.

Yhtiön osakkeista tehtiin alustava tarjous viime syksynä. Laivayhtiön hallitus ei kuitenkaan pitänyt sitä riittävän hyvänä.

Suomen Hopealinja on perustettu vuonna 1940. Viikinsaaren liikennettä hoitanut yksityinen Tammerline Oy fuusioitiin yhtiöön vuonna 2008.

Yhtiöllä on liikenteessä tällä hetkellä viisi laivaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat