Puheenaihe

Aktiivikäyttäjät poikkeavat mobiilipankissa lähes päivittäin

Pankkiasiat hoituvat yhä useammalla älypuhelimen kautta keskellä arkea.

Päivi Tuovinen

Mobiilipankin suosio kasvaa jatkuvasti suurissa pankeissa. Mobiilipalveluiden piiriin tulee enemmän uusia asiakkaita kuin verkkopankkiin. Mobiilipankkiin myös kirjaudutaan useammin kuin verkkopankkiin.

– Mobiilipankissamme on lähes 20 miljoonaa käyntiä kuussa, kun verkkopankissa on noin 8 miljoonaa käyntiä kuukaudessa, kertoo OP Ryhmän sähköisistä kanavista vastaava johtaja Sari Heinonen.

Asiakas käy OP:n mobiilipankissa keskimäärin 25 kertaa kuukaudessa kun taas verkkopankissa asioidaan noin 6–7 kertaa kuukaudessa.

 Mobiilipankissamme on lähes 20 miljoonaa käyntiä kuussa, kun verkkopankissa on noin 8 miljoonaa käyntiä kuukaudessa.

Nordeassa verkkopankin käyttäjiä (1,4 miljoonaa) on lähes tuplasti enemmän kuin mobiilipankin (800 000) käyttäjiä, mutta käyntikerroissa mobiilipankki päihittää verkkopankin.

Mobiilipankkia käytetään keskimäärin 20 kertaa kuussa, verkkopankkia 5 kertaa kuukaudessa.

Nordea on jouduttanut asiakkaidensa mobiilipankkiin siirtymistä myös palveluidensa hinnoittelulla. Asiointi on edullisinta mobiilipankin käyttäjille.

Danske Bankin verkkopankkia käyttää kuukausittain puoli miljoonaa asiakasta, mobiilipankkia 250 000 asiakasta. Siitä huolimatta mobiilin kautta tulee enemmän kirjautumisia.

Neljästä kyselyyn osallistuneesta pankista ainoastaan Aktiassa verkkopankkia käytetään selvästi mobiilipankkia enemmän. Aktian mobiilipankin piirissä on noin 30 000 aktiivikäyttäjää.

Mobiilipankin suuria käyntimääriä selittää se, että taskussa tai laukussa kulkevaan pankkiin poiketaan herkemmin tarkistamaan tilin saldo tai sijoitusten arvo.

– Aktiiviset käyttäjät käyvät mobiilipankissa melkein päivittäin, kun taas verkkopankissa asioidaan hiukan useammin kuin kerran viikossa, kommentoi Op:n Sari Heinonen.

– Monet kokevat myös, että laskujen maksaminen on mobiilipankissa helpompaa viivakoodin kuvaustoiminnolla, sanoo kehitysjohtaja Rami Tättilä.

Mobiilipankki käyttöön

Mobiilipankkia käytetään puhelimeen tai tablettiin ladattavan sovelluksen kautta, jonka saa ladattua ilmaiseksi esimerkiksi Google Playsta tai App Storesta.

Verkkopankkiin kirjaudutaan internet-selaimella tietokoneelta tai älylaitteelta.

Mobiilipankkiin kirjaudutaan salasanalla, sormenjälkitunnisteella tai tunnuslukusovelluksella.

Maksun vahvistuksessa saatetaan vaatia erillistä tunnuslukua.

Danske Bankilla on tällä hetkellä käytössä kaksi mobiilipankkia. ”Uutta mobiilipankkia” kehitetään parhaillaan. Se tulee aikanaan korvaamaan vanhan mobiilipankin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kortti jäihin yhdellä pyyhkäisyllä – Hyödynnätkö nämä mobiilipankin palvelut? 31.8.2018 07.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat