Paikalliset

Pirkanmaan kansanedustajat ovat yksimielisiä – Tampere–Helsinki-radalle kolmas raide ennen Turun-rataa

KYSELY Useampi kansanedustaja kuitenkin korostaa Tamperelaisen kyselyssä, että kysymyksessä ei ole mikään vastakkainasettelu.

Kotoa töihin. Tamperelaisille kansanedustajille Sofia Vikmanille (kok.) ja Olli-Poika Parviaiselle (vihr.) junamatka Tampereelta Helsinkiin ja takaisin on osa viikottaista arkea. Pertti Hakasen (kesk.) matka jatkuu vielä Sastamalaan.

Pekka Ruissalo

Kun pirkanmaalaisilta kansanedustajilta kysyy, kumpaa ratayhteyttä pitäisi kehittää kolmannen raiteen rakentamiseksi eli tunnin junan tarpeita varten, vastaus on yksimielinen: Tampereelta Helsinkiin kulkeva ratayhteys. Vaihtoehtona Kaupunkilehti Tamperelaisen kyselyssä oli raideväli Turusta Helsinkiin.

Kyselyyn vastasi Sinisten Lea Mäkipäätä lukuunottamatta jokainen pirkanmaalaiskansanedustaja. Vastauksien perustelut ovat samantapaisia: hyödyttää koko pohjoista Suomea, radan piirissä asuu huomattava osa suomalaisista ja liikennemäärätkin ovat moninkertaisia verrattuna Turun rataan

Kansanedustajien kommenttien joukosta löytyy myös toivomus, ettei vastausta tulkita niin, että pirkanmaalaiset haluaisivat jättää Turun ja Helsingin välisen rataosuuden kehittämättä.

– Mistään Tampere-Turku -vastakkainasettelusta tässä ei ole kysymys. Molempia rataosuuksia tulee kehittää lähivuosina vastaavaan kuntoon, huomauttaa Kokoomuksen tamperelainen kansanedustaja Sofia Vikman.

Monet pohtivat myös isompia liikennevirtoja Tampereelta pohjoiseen.

– Molempia pitää edistää. Pohjoisen pääradan kehittäminen on näistä nyt tärkeämpi, sanoo SDP:n Sanna Marin.

– Helsinki-Tampere -yhteys vielä huomattavasti merkittävämpää osaa koko Länsi-Suomen alueesta, jatkaa Perussuomalaisten ylöjärveläinen Sami Savio.

Yksimielisten kommenttien seasta nousee esiin myös Sinisten Martti Mölsän vastaus, joka on kryptinen.

– Jos eduskunta siirretään Tampereelle.

Ratahankkeen maaliin saattaminen myös antaa potkua lähteä hakemaan eduskuntaan jälleen kerran.

– Sitova päätös on saatava heti seuraavaan hallitusohjelmaan. Lupaan vahtia seuraavalla eduskuntakaudella, että hanke toteutuu loppuun asti, painottaa SDP:n Jukka Gustafsson.

Näin perusteltiin

Hyödyttää laajalti myös muuta Suomea. (Anna Kontula, vas.)

Palvelee koko Tampereen pohjoispuolista Suomea. (Satu Hassi, vihr.)

Se on koko Suomen rata, jonka liikennemäärät ovat moninkertaiset verrattuna Turun rataan. (Mikko Alatalo, kesk.)

Tuleva kansiareena ja Tampereen muut suuret investoinnit tulevat kannattavammiksi nopeamman junayhteyden kautta. (Tiina Elovaara, sin.)

Pääjunan kunnostus ja kolmosraide palvelevat suurta osaa Suomea (Arto Pirttilahti, kesk.)

Matkustajamäärä on nelinkertainen Turun-rataan verrattuna (Arto Satonen, kok.)

Vaikuttaa laajasti tavoitettavuuteen (Pertti Hakanen, kesk.)

Päärata palvelee koko pohjoista Suomea (Harri Jaskari, kok.)

On valtakunnan liikenneverkon valtimo (O-P Parviainen, vihr.)

Radan varrella asuu valtaosa suomalaisista (Sari Tanus, KD)

On maakunnalle erittäin tärkeä asia (Ilmari Nurminen, sd.)

Äkkiä töihin, pelkkä merkintä paperissa ei riitä (Pia Viitanen, sd.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat