Paikalliset

Tamperelaisilta kysyttiin, tamperelaiset vastasivat: Sähköbussi sai tavallista bussia paremman arvosanan

LIIKENNE Asiakkailla on hymy herkässä kun ilmastointikin toimii, sanoo kuljettaja Ari Salminen.

Näin lähtee sähköbussi liikenteeseen Pyynikintorilta, jahka se on ensin ladattu. Ari Salminen kuljettaa vuoroa kohti Rauhaniemeä.

Pekka Ruissalo

Sähköbussi saa tamperelaisilta joukkoliikenteen käyttäjiltä paremman arvosanan kuin perinteinen bussi. Asia käy ilmi TKL:n teettämästä asiakastyytyväisyyskyselystä, jossa linja-autoja on pyydetty arvioimaan asteikolla nollasta viiteen.

Tampereen kaupunkiliikenteen kalustopäällikkö Kalle Keinonen kertoo, että bussiliikenteen arvostus kaupungissa on jopa erittäin hyvää tasoa. Normibussien keskiarvosana oli asiakaskyselyssä 4,07, sähköbussien 4,3.

– Pidän eroa kuitenkin jopa merkittävänä, sillä kun mennään asteikossa neljän ja vitosen väliin, keskiarvosanaan tulee jo huomattava vaihtelu jos joku lataa pettyneenä nollan tauluun. Keskiarvosanan parantamiseen vaaditaankin sen jälkeen sitten huomattavan monta vitosta, Keinonen sanoo.

Sähköbussien vahvuutena erityisesti kuluvana kesänä on ollut ilmastointi ja sen tehokkuus. Sitä kiittelevät niin Keinonen kuin bussilinjaa 2 Pyynikintorilta Rauhaniemeen kyyditsevä Ari Salminenkin.

Salminen on ajanut linja-autoa työkseen pari vuosikymmentä. Siitä puolentoista viime vuoden ajan työkaluna on ollut myös sähköbussi.

– Paljon on samankaltaisuuksia ja paljon eroavaisuuksia. Yksi asia on se, että ohjaus on vähän jäykempi. Sitten taas kiihtyvyys on tavallista bussia parempi. Alkuvaiheessa kokemukset olivat niinkin paljon sähäkämpiä, että sitä säädettiin autoista hiukan hitaammaksi. Pyynikintorin ja Rauhaniemen välillä kulkee neljä sähköbussia. Lataus tapahtuu Pyynikintorilla. Sen suhteen ei ole sattunut suurempia ongelmia.

Salminen kertoo lataavansa torin latauspisteessä auton käytännössä jokaisen reittikierroksen päätteeksi.

– Sellaista kokemusta ei ole tullut vastaan, että ajo olisi alkanut töksähdellä matalan latausasteen takia. Järjestelmä on tehty sellaiseksi, että valot alkavat vilkkua ja varoitukset pelata nopeasti, jos latausasteessa on pientäkin häikkää, Ari Salminen kertoo.

Busseja pyritään lataamaan myös öiseen aikaan Tampereen kaupunkiliikenteen varikolla. Keinosen mukaan joskus haasteita on ollut, mutta ne on aina selvitettykin.

Sähköbussit Tampereella

Ensimmäinen sähköbussi aloitti liikennöinnin Tampereella 19. joulukuuta vuonna 2016. Vuoro lähti Pyynikintorilta Rauha-niemeen kello 10.16.

Sähköbussit kilpailutettiin kesällä 2015. Hankintasopimus puolalaisen Solaris Bus & Coachin kanssa tehtiin vuoden 2016 alkupuolella.

Sähköbusseja kulkee linjalla yhteensä neljä kappaletta.

Sähköbussia ladataan aina, kun bussi palaa takaisin Pyynikintorille, lataus kestää muutaman minuutin ajan.

Palaute sähköbusseista on ollut myönteistä – TKL:n teettämässä kyselyssä bussien saama keskiarvosana oli 4,3.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Sähköbussit tulevat Tampereelle – Katso tästä koska ja millä linjalla15.12.2016 14.28

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat