Puheenaihe

Moni bloggaaja syyllistyy piilomainontaan: "Kuluttajan on voitava tunnistaa mainos mainokseksi yhdellä silmäyksellä"

Bloggaajan tulee erottaa kaupalliset sisällöt muun blogin sisällöstä helposti erottuvalla "mainos" tai "kaupallinen yhteistyö" -tunnisteilla. Kuvistuskuva.

Lotta Åberg

Moni bloggaaja kompastuu piilomainontaan tehdessään kaupallista yhteistyötä yritysten kanssa, toteaa mainonnan eettisen neuvosto. Piilomainonta on kielletty kuluttajansuojalaissa, ja se pätee myös digitaalisessa ympäristössä.

– Usein bloggaaja kertoo pyrkivänsä tekemään mahdollisimman "uskottavaa sisältöä". Tällöin hän laatii blogijulkaisun toimituksellisen aineiston näköiseksi, vaikka blogijulkaisu olisi mainos. Viestin mainosluonne halutaan piilottaa, koska mainonta on tehokkaampaa silloin, kun kuluttaja ei tunnista mainosta mainokseksi, toteaa mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta.

Säädösten mukaan markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja markkinoiva yritys. Markkinointia ei saa blogitekstissä esittää esimerkiksi kuluttajatutkimuksena, käyttäjän omana kertomuksena eikä itsenäisenä arvosteluna.

– Mainonnan eettinen neuvosto on korostanut, että kuluttajan on voitava tunnistaa mainos mainokseksi heti yhdellä silmäyksellä, Paloranta toteaa.

Piilomainontaa voi helpoiten torjua lisäämällä blogiin mainostunnisteen. Tunniste voi olla mainos-sana helposti havaittavalla paikalla. Mainos-sanan sijaan voi käyttää myös ilmaisua kaupallinen yhteistyö.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Moni yritys sortuu piilomainontaan – ”Blogin tai videon kaupallinen luonne halutaan häivyttää”4.7.2018 10.38
Näin bloggaaja stailaa koteja myyntiin – "Tämä asia ratkaisee jo paljon"12.12.2015 19.36

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat