Puheenaihe

Polkupyörät eivät mahdu uusissa taloyhtiöissäkään minnekään – Ministeriö: "Tämä on valtavan iso ongelma"

Liian täydet polkupyörävarastot ovat ongelma ja riidan aihe monessa taloyhtiössä, koska säilytystilat ovat alimitoitettuja jopa uusissa taloissa.

Sanna Sarenius

Polkupyörien säilytystilasta on taloyhtiöissä pääsääntöisesti pulaa, ilmenee Kiinteistöliiton taloyhtiölle tekemästä kyselystä.

2 700 vastauksen perusteella säilytystilat riittävät hyvin vain joka neljännessä taloyhtiössä.

Eniten tilanpuutetta on Helsingin kantakaupungissa, mutta myös rivitaloyhtiöissä. Vaikeinta tilan löytäminen pyörille on vanhoissa taloissa, mutta vastausten perusteella myös joka kolmannessa 2000-luvulla rakennetussa taloyhtiössä pyörät mahtuvat varastoihin huonosti tai vain välttävästi.

Riittämättömät säilytystilat taloyhtiössä ovat paitsi asumishaitta, myös haaste valtakunnallisten ympäristötavoitteiden kannalta. Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on asetettu tavoitteeksi kävelyn ja pyöräilyn matkamäärien kasvattaminen kolmanneksella.

Ympäristöministeriön erityisasiantuntija Maija Stenvall ei ole kyselyn tuloksista yllättynyt.

– Tästä puhutaan paljon. Pyöräpysäköinti on yksi keskeinen pullonkaula, kun kestävää liikkumista edistetään ilmastotavoitteiden vuoksi. Ongelma on valtavan iso vanhoissa taloyhtiöissä, kun kaavaohjausta ei ole aiemmin ollut.

Lainsäädäntö ei sisällä velvoitetta osoittaa asemakaavassa tiettyä määrää pysäköintipaikkoja tai säilytystilaa suhteessa rakennusoikeuteen sen paremmin autoille kuin polkupyörille. Asia on täysin kuntien harkinnassa.

Maija Stenvallin mukaan kuntien määräykset ovat menneet hyvin läpi asemakaavoihin tällä vuosituhannella, ja normiston kehittäminen on lähtenyt hyvin liikkeelle.

– Esimerkiksi Helsingissä on varmastikin jokaisessa uudessa asemakaavassa pyöräpysäköinnille miniminormi. Vanhoissa asemakaavoissa niitä ei juuri ole, mutta kun sellaisilla alueilla tehdään mittavia saneerauksia, asia on otettava huomioon rakennusluvan hakemisen yhteydessä.

Stenvallin mielestä pyöränormeista tai ohjeistuksesta olisi hyvä keskustella, kun maankäyttö- ja rakennuslain uudistaminen on lähdössä käyntiin.

– Mutta ongelma ei ole siinä, etteivätkö kunnat ottaisi tätä huomioon. Määräyksiä on tullut asemakaavoihin ja rakennusjärjestyksiin. Tarvittaisiin ohjeita, ratkaisumalleja ja kustannusarvioita. Polkupyörien säilytys liittyy yleisiin piha-alueiden pysäköinnin ratkaisumalleihin. Kun autopaikkojen määrää vähennetään, miten tilaa käytetään kestävän liikkumisen edistämiseen.

Maija Stenvall huomauttaa, että esimerkiksi sähköpyörät sekä tavaroiden ja lasten kuljettamiseen tarkoitetut kuormapyörät eivät mitenkään taivu nykyisiin jo valmiiksi alimitoitettuihin ulkovälivarastoihin.

Myös Kiinteistöliiton kyselyssä kävi ilmi, ettei sähköpyöriin ja kuormapyörien säilytykseen liittyviä kysymyksiä ole pohdittu taloyhtiöissä juuri lainkaan. Kolmasosa vastaajista ei edes tuntenut kuormapyörän käsitettä.

Hylättyjen pyörien poistamisesta taloyhtiöiden pyörävarastoista on kyselyn mukaan yleensä huolehdittu hyvin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Autojen parkkipaikoista on taloyhtiöissä huutava pula – miksi himottuja paikkoja ei arvota?11.8.2018 09.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat