Paikalliset

Ideaparkissa juhlitaan Pohjoismaiden suurimman autokaupan avajaisia: "Autonostajan karkkikauppa", kuvailee kauppias

Mobilan paikallispäällikkö Reijo Mattila uskoo, että Autoareena houkuttelee Ideaparkiin myös uusia asiakkaita. Hän kuvaa uutta Autoareenaa autonostajan karkkikaupaksi.

Riina Haapala

Viikonloppuna Lempäälän Ideaparkissa vietetään Suomen suurimman autokauppakeskittymän avajaisia. Vaikka virallisia avajaisia juhlitaan nyt, on kolme autokauppaa ehtinyt toimia saman katon alla jo noin kuukauden päivät.

Aiemmin lähinnä Pohjois-Suomen markkinoilla toiminut Mobila on yksi kolmesta autokaupasta. Mobilan paikallispäällikkö Reijo Mattila kertoo, että yrityksen tulon taustalla on halu laajentua myös Etelä-Suomen markkinoille. Vaikka autokaupat kilpailevat keskenään, Mattilan mukaan kilpailu on tervettä ja sitä pitää olla.

– Kun katsotaan asiakkaan näkökulmasta, niin tulevaisuudessa täältä löytyy jopa 1 000 vaihtoautoa samasta paikasta.

Kaikki kolme autokauppaa toimivat samassa tilassa eikä väliseiniä ole. Mattila uskoo, että valikoiman laajuus on vain etu, kuten myös sijainti Ideaparkin kyljessä.

– Täällä käy seitsemän miljoonaa ihmistä vuodessa, Mattila muistuttaa.

Eikä paikka ole loistava vain ihmismäärän takia.

– Voisin kuvitella, että tämä on tulevaisuudessa Pirkanmaan autokauppakeskittymä. Täältä on helppo lähteä koeajolle, kun vertaa vaikka Tampereen keskustaan.

Mattila näkee, etteivät yhteiskäyttöautot tai julkinen liikenne syrjäytä omaa autoa.

– Suomalainen luonne ainakin vielä on se, että se oma auto on siinä pihassa tai jopa kaksi tai kolme autoa riippuen perheestä. Suomessa on pitkät välimatkat.

Toinen uusista autokaupoista on Vaihto+. Yksikönpäällikkö Tommi Liimatainen kertoo, että ihmiset ovat löytäneet uuden kaupan ja autoja on myyty jo ympäri Suomen.

– On tullut asiakkaita, joilla ei ole ollut tarkoituksena ostaa autoa, mutta sen kanssa on lähdetty, Liimatainen kertoo.

Liimatainen muistuttaa, että monesti autokaupat ovat hyvin lähellä toisiaan. Asiakkaat ovat aina vertailleet hintoja ja autoja, nyt se on tehty vain astetta helpommaksi.

– Ei ole merkitystä, ollaanko sadan metrin päässä tien toisella puolella vai saman katon alla, Liimatainen sanoo.

Liimatainen näkee, että autokaupat menevät myös hieman vastavirtaan yleistä trendiä.

– Ettei kaikki ole vain netissä. Täällä pääsee näkemään oikeasti sen auton, Liimatainen sanoo.

– Voi olla, että tulevaisuudessa autot ostetaan vain netistä, mutta siihen on varmasti vielä aikaa.

Vaikka autokaupat toimivat myös netissä ja auton voi sitäkin kautta ostaa, moni haluaa kokeilla autoa ennen ostopäätöstä.

– Auto on yksityistalouden toiseksi suurin ostos asunnon jälkeen, Liimatainen muistuttaa.

Kamuxin myyntipäällikkö Tero Mänty on tyytyväinen uuden autokeskuksen alkuun. Keskeiseksi valtiksi hänkin nimeää sijainnin.

– Kauppakeskus saa lisää palveluita ja me hyödymme siitä, että täällä on jo valmiiksi ihmisiä. On helppoa saada asiakkaat käymään, kun he tulevat muutenkin ja on parkkipaikkoja, Mänty sanoo.

Myös Mänty uskoo autokaupan pitävän pintansa vielä pitkään, sillä haja-asutusta on Suomessa paljon. Hän arvelee, että sähköautot ja erityisesti hybridit kasvattavat suosiotaan, vaikka ne ovat vielä marginaalissa.

– Diesel ja bensa tulevat olemaan Suomessa vielä pitkään, hän kuitenkin sanoo.

Autoareena

Ideaparkin Autoareenan avajaisia vietetään 11.–12. elokuuta. Avajaisissa jaetaan muun muassa ämpäreitä ja esiintymässä ovat sambaryhmä sekä Maltti ja Valtti.

Lisää aiheesta

Avajaiset tällä viikolla – Teivossa avataan autokaupan suurhalli9.7.2018 08.13
Näin suomalaisten automaku on muuttunut – manuaalivaihteinen kelpaa yhä harvemmalle uuden ostajalle1.8.2018 19.30
Uusien henkilöautojen määrä kasvoi selvästi alkuvuonna – Romutuspalkkio putsaa autokantaa2.7.2018 19.08
Suuri vaihtoautokysely paljasti: Toyota on suomalaisen suosikki – ruotsalainen vaihtaa Volvoon27.3.2018 09.46

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat