Paikalliset

Uusi start up -yritys auttaa muita yrityksiä kansainvälistymään

YRITYS Tamperelainen WorkBoost kannustaa pk-yrityksiä kansainvälisille markkinoille.

Sunny Wong Hong Kongista, Helmiina Äimälä Suomesta ja malesialaistaustainen Karen Ahtiainen etsivät pk-yrityksille kansainvälistymismahdollisuuksia. Taustalla WorkBoostin toimitusjohtaja Sami Puttonen.

Marjo Rämö

Tampereella on parhaillaan käynnissä projekti, jossa etsitään yrityksille mahdollisuuksia kasvaa kansainvälisesti. Projektia pyörittää tamperelainen start up -yritys WorkBoost.

– Suomessa on paljon vakavaraisia pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joilla on mahdollisuuksia kasvaa myös kansainvälisesti. Meidän tehtävänä on etsiä siihen keinoja ja työkaluja, WorkBoostin toimitusjohtaja Sami Puttonen kertoo.

Yritys rekrytoi kesäksi 25 juuri valmistumassa olevaa tai valmistunutta opiskelijaa, jotka työskentelevät monialaisissa tiimeissä. Tuloksia nähdään 17. elokuuta, kun projekti päättyy.

– Kesän lopussa meillä on luotuna palvelumalli, minkä jälkeen alkaa asiakkaiden hankinta. Meillä on myös meneillään kaksi pilottihanketta, josta toisessa teemme yritykselle markkinointiselvitystä.

Ryhmissä on jäseniä ympäri maailmaa, muun muassa Italiasta, Intiasta, Bangladeshistä, Singaporesta, Iranista, Venäjältä, Ranskasta, Vietnamista ja Skotlannista. Henkilöt edustavat 18:aa eri kansallisuutta ja kymmentä eri alaa.

– Jos haluaa kansainvälistyä, on kannattavaa ottaa mukaan myös ulkomaista osaamista. Paikallisen kielen ja kulttuurin tuntemus sekä olemassa olevat paikalliset verkostot ovat yrityksille hyödyksi. Vaikka kielimuuri monia yrityksiä pelottaakin, harvoin muistetaan, että moni kansainvälinen osaaja ymmärtää suomea ja maailmalle lähtiessä sillä kielellä ei kuitenkaan pitkälle pärjää, Puttonen kertoo.

Yksi projektissa mukana olevista on malesialaislähtöinen Karen Ahtiainen, jolla on 18 vuoden työkokemus viennin ja markkinoinnin alalta. Hän on työskennellyt muun muassa Nokian palveluksessa.

Ahtiainen kertoo yhden esimerkin paikallistuntemuksen merkityksestä.

– Yksi asiakkaani halusi viedä Kaukoitään suomalaisia puutaloja. Sanoin heti, ettei sellainen kannata, sillä trooppinen ilmasto aiheuttaa puutaloille kalliita ylläpitokuluja. Tiesin, että yritys myy myös kaviaaria, ja sain toimitusjohtajan suostuteltua näkökulman vaihdokseen eli myymään kaviaaria Singaporen rikkaille. Astinlautana toimi F1-osakilpailu, koska kohdeyleisö siellä oli samaa kuin asiakaskunta.

WorkBoostin toimitusjohtaja uskoo, että kansainväliselle osaamiselle on kysyntää Pirkanmaalla.

– Kaikilla pk-yrityksillä ei ole aikaa tai mahdollisuuksia suunnitella kansainvälistymistä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomi on pieni maa, ja jos haluaa kasvua, on osaamista suunnattava myös ulkomaille. Suomalaisilla tuotteilla on kysyntää maailmalla, Puttonen kertoo.

Perinteisesti vientiyritykset suuntaavat ulkomailla vain messuille.

– Se on kallis vaihtoehto ja vain yksi monista mahdollisuuksista, Puttonen muistuttaa.

WorkBoost auttaa yrityksiä myös kansainvälisessä rekrytoinnissa.

– Suomessa puhutaan osaajapulasta, mutta samaan aikaan kansainvälisille osaaijlle ei löydy työmahdollisuuksia. Haluamme toimia sillanrakentajana osaajien ja yritysten välillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Joka kolmas yritys valittaa työvoimapulaa Uudellamaalla – ekonomisti otti esiin paljon puhuvan esimerkin edelliseltä nousukaudelta1.8.2018 11.10
Tamperelaisyritys vaihtaa omistajaa – Talouselämä: Saksalainen Schott ostaa Primocelerin23.7.2018 18.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat