Paikalliset

Kolme tamperelaista opiskelijaa toteutti unelmansa – kesän ajan keskustasta saa suomalaista designia

Inga Keski-Heikkilä (vas.), Ariela Perä-Rouhu ja Anni Minkkinen perustivat kolmeksi kuukaudeksi suomalaista designia myyvän Showroomin.

Riina Haapala

Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemian opiskelijat avasivat maanantaina Kuninkaankadulle pop up -myymälä Showroomin. Se, että myymälä saatiin auki, on monien asioiden summa.

Ariela Perä-Rouhu kertoo aina olleensa kiinnostunut eri brändeistä ja siitä, mikä asiakkaisiin puree. Showroomin idea on vuokrata myymälästä tilaa eri brändeille. Perä-Rouhu tutki asiaa opinnäytetyössään.

– Anni ja Inga ovat enemmän Suomi-brändien tietäjiä ja ammattilaisia, Perä-Rouhu kertoo.

Anni Minkkinen ja Inga Keski-Heikkilä ovat vasta opintojensa alussa, mutta kun Keski-Heikkilä kuuli Perä-Rouhun suunnittelevan jotain Suomi-designin parissa, hän ajatteli, että pitää mennä juttelemaan. Niin syntyi Showroom, johon on saatu mukaan 16 suomalaista brändiä. Kolmen kuukauden ajan toimivassa pop up -myymälässä kaikki brändit eivät ole esillä kerralla, vaan tilaa on voinut vuokrata vaikkapa vain kuukaudeksi tai kahdeksi.

Keski-Heikkilä kertoo, että vaikka hän ja Minkkinen tietävät paljon suomalaisista brändeistä, vastaan tuli vielä uusiakin.

– Suomessa on paljon upeaa osaamista. Mekin olemme tehneet tutkimusta, että ihmiset haluaisivat ostaa suomalaista, mutta he eivät tiedä, mistä sitä saa, Keski-Heikkilä sanoo.

– Verkkokauppoja voi olla hankala löytää, jos tiedä nimeä. Täällä ne ovat nähtävänä ja kokeiltavana, Minkkinen lisää.

Showroom on herättänyt kiinnostusta myös suomalaisissa brändeissä.

– Instagram ja Facebook-tili olivat olleet alle viikon pystyssä, kun kymmenkunta brändiä otti yhteyttä, että vieläkö mahtuu mukaan, Perä-Rouhu iloitsee.

Tulevaisuus suomalaisen designin parissa on kaikille kolmelle vaihtoehto.

– Unelmani on, että haluan tehdä jotain Suomi-designin kanssa, Keski-Heikkilä kertoo.

– Muoti on ollut vahvasti kiinnostuksen kohteeni ja on ollut ihana huomata, kuinka paljon on tullut uusia Suomi-brändejä. Olen miettinyt, voitaisiinko vielä palata aikaan, että vaatteiden valmistus tulisi Suomeen, kun alkaa olla osaamista ja suunnittelutaitoa, Minkkinen toteaa.

Perä-Rouhu muistuttaa, että showroom-konsepti voisi olla myös hyvä väylä viedä suomalaista designia ulkomaille.

– Monilla pienillä brändeillä ei ole varaa maksaa tuhansien eurojen vuokria, hän muistuttaa.

Kolmen kuukauden Showroom on kaikille unelmatyö.

– Ei paljon 12 tunnin työpäivät paina, kun on niin kivaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat