Puheenaihe

Lukitusvirhe aiheutti 89 euron veloituksen – Pitääkö pyörän palauttamisesta ottaa kuva todisteeksi?

Kaupunkipyörä on näppärä kulkuneuvo Helsingin keskustassa niin kaupunkilaiselle kuin matkailijallekin.

Laura Pohjanpalo

UUSIMAA | Kaupunkipyörää Helsingissä käyttänyt matkailija sai ilmoituksen 89 euron veloituksesta tililtään. Veloituksen perusteena oli yli 14 tuntia kestänyt pyörän käyttö.

Pyöräilijä otti yhteyttä palvelua pyörittävän CityBike Finlandin asiakaspalveluun ja ilmoitti, että maksu on virheellinen, sillä hän oli käyttänyt pyörää maksimissaan puoli tuntia ennakkomaksun ehtojen mukaisesti.

Yliajan laskutus oli alkanut hetkestä, jolloin hän oli palauttanut pyörän lukitsemalla sen toiseen pyörään ohjeiden mukaisesti Kanavarannan asemalla.

Asiakaspalvelu totesi veloituksen lähteneen koska "pyörä on lukittunut viiveellä lukitusvirheen vuoksi".

Asiakaspalvelu kehotti asiakasta varmistamaan jatkossa, että pyörä lukittuu oikein ennen asemalta lähtöä välttyäkseen yllättäviltä lisäkuluilta.

– Pyörän näytölle ilmestyy viesti: ’Palautus O.K, nähdään pian!' tai vuoden 2018 malleissa ’Finish’ ja ruutuliput-symboli, viestissä neuvottiin.

Peritty 89 euron maksu palautettiin asiakkaalle.

Matkailija kertoo varmistaneensa onnistuneen palautuksen ja odottaneensa kuittausta pyörän vierellä.

– Pitäisikö tilanteesta ottaa kuva todisteeksi?, hän ihmettelee.

– Ei tarvitse, toteaa Tarja Jääskeläinen palvelua tuottavasta HSL:stä.

Hän sanoo CityBike Finlandin selvittävän reklamaatiot tapauskohtaisesti. Virhetapaukset tulkitaan usein asiakkaan eduksi.

Jääskeläinen ei osaa sanoa, mistä lukitusvirhe kyseisessä tapauksessa johtui.

Hän sanoo vikatilanteita esiintyvän suhteellisen harvoin, verrattuna siihen, miten paljon palvelua käytetään.

Onnistuneita palautuksia tehdään noin 24 000 kappaletta vuorokaudessa.

– Pyöräasemilla saattaa joskus olla tilapäisiä yhteyskatkoksia, jotka estävät pyörän normaalin palauttamisen. Tosin tällöin Palautus ok -kuittaustakaan ei tule, Jääskeläinen toteaa.

Joskus yksittäisessä telineessä saattaa olla vika. Tällöin kannattaa kokeilla pyörän asettamista napakasti paikoilleen uudestaan tai kokeilla toista pyöräpaikkaa.

Asiakkaan kannattaa aina jäädä pyörän viereen odottamaan kuittausta onnistuneesta palautuksesta.

Mikäli palautus ei onnistu, tulee pyörä viedä asemalle, jolla palautus onnistuu. Palautuksen varmistaminen on aina asiakkaan vastuulla.

Viime kesänä kaupunkipyörien palauttamisessa täydelle asemalle ilmeni ongelmia, kun osa asiakkaista kuvitteli palauttaneensa pyörän, mutta pyörä jäikin taukolukitus-tilaan ja maksua perittiin yliajasta ja palauttamattomasta pyörästä. CityBike Finland paransi tuolloin pyörien palautusohjeita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

HSL:n reittiopas näyttää kohta myös vapaat kaupunkipyörät24.4.2017 19.35
Moottori testasi kaupunkipyörät: Katu-uskottava ja vaivaton25.4.2016 15.18

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat