Paikalliset

Ratikan jatkoreiteistä valmistyi selvitys – Partola, Koilliskeskus vai Teivo? Tässä vastauksia

Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy

Tampereen kaupunkiseutu julkaisi esiselvityksen raitiotien tulevaisuuden suunnista.

Esiselvityksessä tarkastellaan raitiotien mahdollisia laajenemissuuntia Hatanpään kautta Pirkkalaan, Lielahdesta Ylöjärvelle ja Tays Keskussairaalalta Kangasalan Lamminrahkaan.

– Raitiotien tulevaisuuden suunnat ovat keskenään varsin erilaisia, kun vertaillaan raitiotien läheisyyden nykyistä maankäyttöä. Myös suunnitelmat tulevasta asutuksesta ja työpaikka-alueista

vaihtelevat, kertoo Tampereen kaupunkiseudun liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Touru.

– Tarkastelimme esiselvityksessä raitiotien vaiheittain etenevän toteutuksen edellyttämää minimimaankäyttöä ja arvioimme, tukeeko nykyinen ja suunniteltu maankäyttö raitiotien toteutumista. Raitiotie on erittäin perusteltu kulkutapa silloin, kun on riittävästi käyttäjiä. Esiselvitys antaa näkemyksiä ja suosituksia eri suuntien raitiotien toteuttamisedellytysten parantamiseksi ja jatkosuunnittelun perustaksi. Vielä tarvitaan paljon tarkempia selvityksiä ja suunnitelmia, mutta tämä selvitys osoitti, että työtä kannattaa jatkaa, Touru sanoo.

Esiselvitys tuotti lisätietoa raitiotien edellyttämästä asukkaiden ja työpaikkojen lisäämisestä sekä haarukoi toteutumisen mahdollista aikajännettä. Esiselvitykseen on koottu myös alustavia suunnitelmia linjauksista ja pysäkkien paikoista sekä alustavia arvioita kustannuksista.

Kaikkia toteuttamissuunnittelun edellyttämiä toimenpiteitä, kustannuksia tai rajoitteita ei huomioitu ja työssä käytettiin suunnittelutarkkuuteen riittäviä olettamia.

– Eri suuntien ensimmäiset vaiheet ovat lähes kokonaan Tampereen alueella, joten sillä on suuri vastuu maankäytön suunnittelusta raitiotien läheisyydessä ja toteutumisen edistämisessä. Jo tässä vaiheessa on tärkeä jatkaa hyvää yhteistyötä seudun kuntien kesken, sillä seuraavat vaiheet ylittävät Tampereen rajat ja monen kunnan asukkaan päivittäiset matkat kulkevat kuntarajojen yli, sanoo seutujohtaja Juhani Pohjonen.

Vaikka raitiotiessä on paljon potentiaalia, se on kuitenkin vain yksi osa kaupunkiseudun kehittämistä, Touru muistuttaa.

– Edelleen pitää kehittää myös muuta liikennejärjestelmää, kuten juna- ja linja-autoliikennettä, logistiikan yhteyksiä sekä kävelyä ja pyöräilyä yhteistyössä kaikkien seudun kuntien kanssa. Raitiotien toteuttaminen onkin usein järkevää aloittaa tehokkaan linja-autoliikenteen ja siihen tukeutuvan maankäytön kehittämisellä. Tällöin pysäkkien paikat tulisi olla mahdollisimman pitkälti samat, kuin lopullisessa raitiotielinjassakin. Näin maankäyttöä saadaan mahdollisimman hyvin sovitettua pysäkkien ympärille ja lisättyä palveluita pysäkkien läheisyyteen.

Tampereen kaupunkiseutu on lähettänyt loppuraportin raitiotien laajenemisen eri osapuolille hyödynnettäväksi jatkokäsittelyissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ratikka-ajan bussilinjastosta uusi luonnos – Katso ja kommentoi muutoksia23.5.2018 11.15
Turvallisuus ei synny nappia painamalla – ratikan taustalla mietitään jo käyttöajan turvallisuutta17.5.2018 07.00
Mitä ratikkatyömailla tapahtuu? – Uudet majakat välittävät tiedon suoraan älypuhelimeen8.5.2018 14.13

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat