Paikalliset

Teatteriarvio: La Stradalla kevään hauskin teatteriesitys, katso kaikki kevään parhaat

TEATTERIARVIO   Tamperelaisten teattereiden kevätkautta leimasi vahvasti vuoden 1918 sisällissota. Mitä jäi mieleen?

Paperikaupan naisten elämä järkkyy, kun vieraaksi on tulossa Gabriel. Vasemmalta Marjo Minkkisen Ulriika, sisarentytär Raili (Mari Heinilä) ja ihastunut Kristiina (Titta Sillman).

Katariina Fleming

Nuorten raikas esitys Kahdeksantoista aloitti sisällissotaa kuvaavien esitysten sarjan. Tykin oppilaat olivat kirjoittaneet näytelmän yhdessä opettajansa Vuokko Tolosen kanssa. Isoäidin muistikirjan avulla saatiin takauma vuoteen 1918.

Lahjakkaat nuoret ylsivät ohjaajansa Jyri Siimeksen kanssa hienoon tulokseen, jossa musiikilla, laululla ja tanssilla oli iso rooli.

Molemmat suuret teatterit tekivät varsin erilaiset tulkinnat sisällisodasta. Tampereen Teatterin ensi-ilta oli taisteluiden alkamisen 100-vuotispäivänä. Pääohjaaja Anna-Elina Lyytikäinen löysi näytelmään idean läheltä: teatterissa toimi punaisten tukikohta. Pitkällisten tutkimusten ja historiantutkija Petri Hopun tukemana syntyi esitys 1918 Teatteri taistelussa. Vastaavaa ei liene koskaan TT:ssa nähty: mukana oli koko henkilökunta. Marjatta Kuivaston oivaltavassa lavastuksessa käytettiin koko teatteritaloa. Osa katsojista lähti näyttelijöiden mukana talon uumenissa käytyihin taisteluihin. Joonas Tikkasen taitava videosuunnittelu toi kauheudet katsomoon.

Vahvasta näyttelijäkaartista jäi mieleen Matti Hakulisen välillä itseltäänkin hukassa oleva punapäällikkö Hugo Salmela ja Kirsimarja Järvisen eleettömästi tulkitsema venäläinen sairaanhoitaja.

TTT lähti tyystin toisenlaisille linjoille: sisällissodasta tehtiin musikaali 1918 Tytöt. Sirkku Peltola kirjoitti näytelmän Anneli Kannon romaanin Veriruusut pohjalta. Keskiössä ovat sotaan lähteneet tehtaan tytöt ja nuoret naiset.

Lahjakas tekijätiimi: Sirkku Peltola, lavastaja Hannu Lindholm ja musiikin säveltänyt Eeva Kontu, sai aikaan vauhdikkaan ja koskettavan esityksen, joka jatkaa vielä syksyllä ohjelmistossa. Suuresta näyttelijäjoukosta nousi esiin Marketta Tikkanen, joka kuvasi vain 15- vuotiaan Sigridin kohtaloa koskettavasti.

Samasta kirjasta on Lauri Maijala ohjannut KOM-teatteriin kiitetyn Veriruusut. Se on tulossa Teatterikesään, joten katsojilla on mahdollisuus verrata aivan erilaisia esityksiä.

Anneli Kannon kirjasta Lahtarit oli Ahjolassa majaa pitävä Sarin sakki valmistanut sodan toista osapuolta, valkoisia, kuvaavan esityksen. Kanto näki Vapriikin näyttelyssä yllättäen ilmajokisen isoisänsä valokuvan ja päätti ottaa selvää hänen vaiheistaan.

Sari Lilliestiernan ohjaama esitys oli vähäeleisyydessään kiinnostava näkökulma lähinnä punaisten kuvaamiseen keskittyneiden näytelmien lomassa.

Lilliestiernan myös ryhmälleen ohjaama Arja Tiaisen runonäytelmä Saalis&Pyydystäjä oli rohkea ja raikas veto. Tiaisen varhaiset runot olivat vahvasti seksuaalisia ja naisnäkökulmaa korostavia. Visuaalisestikin esitys oli näyttävä. Tiainen oli itse mukana ensi-illassa.

Kevään varmaan hauskin esitys nähtiin La Strada -teatterissa. Mika Waltarin Gabriel, tule takaisin, sai Anu Panulan ohjaamana huikean tulkinnan. Koskaan en ole tätä näytelmää nähnyt näin hulvattomasti tehtynä. Titta Sillman, Mari Heinilä ja vierailijat Marjo Minkkinen ja Keijo Kuivanen loistivat päärooleissa. Jorma Panulan säveltämä musiikki sai ammattimuusikoilta hienon tulkinnan.

Katariina Fleming

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Teatteriarvio: Sisällissotaa käytiin Tampereella teatterissa sata vuotta sitten4.2.2018 12.00
Musikaali sisällissodasta? Näin onnistui TTT! – Lue Tamperelaisen teatteriarvio31.1.2018 20.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat