Paikalliset

Tamperelaisopettaja asiantuntijana – Kiinassa vaurastuva keskiluokka haluaa lapsensa Suomi-kouluun

NÄKÖKULMA Suomalaista opetussuunnitelmaa soveltavat koulut ovat Kiinassa hitti, tietää tamperelaisopettaja.

Petteri Mäkinen

Suomalainen opetussuunnitelma on niin hyvä, että siitä on vientituotteeksi.

Tätä mieltä on tamperelainen opettaja ja kaupunginvaltuutettu (vihr.) Matti Helimo.

Helimo kutsuttiin huhtikuun loppupuolella kymmeneksi päiväksi Kiinan Zhengzhouhun luennoimaan suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja tutustumaan Yurenin kansainväliseen kouluun, jossa syksyllä aloittaa Suomi-koulu.

Kiinalaisille lapsille tarkoitetussa koulussa opetuksessa sovelletaan suomalaista opetussuunnitelmaa rinnakkain kiinalaisen kanssa.

Jos Suomessa koulujen ainepainotukset vetävät, ovat yksityiset Suomi-koulut tällä hetkellä kovassa nosteessa. Kasvavan kiinalaisen keskiluokan keskuudessa lasten koulutukseen ollaan halukkaista satsaamaan.

– Suomi-koulu on tällä hetkellä todella vetovoimainen brändi, joka kasvaa siellä nopeasti yksityisellä puolella. Suomi-kouluja ollaan lähivuosina perustamassa 20 lisää.

Helimon mukaan Kiinassa suomalaisessa koulussa kiinnostaa ennen kaikkea opetuksen yleissivistävä näkökulma ja kasvu ihmisenä. Kiinalaisissa kouluissa valmistaudutaan korostetusti lukion ja yliopiston pääsykokeisiin ja menestymiseen juuri noina koepäivinä.

– Uskon, että muun muassa Pisa-tulokset ovat lisänneet kiinnostusta ja näyttäneet, että suomalaisella mallilla saa tuloksia.

– Kiinalaiset opettajat ovat olleet innossaan siitä, että saavat opettamiseen vapaammat kädet, kunhan pysyvät opetussuunnitelmassa. Kiinassa opettaminen on säännellympää.

Yurenin Suomi-kouluun tarvitaan syksyksi kolme suomalaista ensimmäisen luokan opettajaa. Lähivuosina tarve on useita kymmeniä ympäri Kiinaa.

OAJ-aktiivi on surullinen siitä, että suomalaisen opetussuunnitelman hyödyt ulosmitataan ulkomailla, eikä Suomessa, jossa säästöt estävät hänen mukaansa opetussuunnitelman toteuttamisen suunnitellulla tavalla.

– Suomalainen opetussuunnitelma on maailman paras. Koko koulutusjärjestelmä maailman tehokkain, mutta olemme leikanneet koulutuksesta, kasvatuksesta ja tutkimuksesta, mikä on voimakkaasti heikentänyt koulutuksen laatua, sanoo Helimo.

Tampereella koulutusviennin haaste on otettu muutenkin vakavasti. Tampereen kaupunki on perustamassa yhtiötä koulutusvientiä varten. Yhtiö tavoittelee viiden miljoonan euron liikevaihtoa vuoden 2020 loppuun mennessä. Vetäviksi markkina-alueiksi nostetaan Kiina, Venäjä, Valko-Venäjä, Etelä-Amerikka sekä Arabian niemimaa, mahdollisesti myös Afrikka.

Helimo on ensin mainitusta vakuuttunut.

– Kiinalaisilla on rahaa, nöyryyttä pyytää konsultaatioapua ja visioita parantaa koulutusjärjestelmää.

Matti Helimo

kasvatustieteiden maisteri

luokanopettaja, työskentelee Kangasalan kaupungilla tällä hetkellä pääluottamusmiehenä (Juko)

OAJ Pirkanmaan puheenjohtaja

kaupunginvaltuutettu (vihr.) Tampereella, sivistys- ja kulttuurilautakunnan varapuheenjohtaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat