Paikalliset

Tornitalo tulee lähes kiinni Sorin siltaan – Tältä Tampereen kansityömaalla näyttää nyt

KANSI Eteläisen kannen paalutustyöt valmistuvat loka-marraskuussa. Areenan ja toisen tornitalon rakentaminen alkaa ensi keväänä.

Tornitalon seinä tulee lähes kiinni Sorin siltaan.

Marjo Rämö

Kannen rakentaminen on täydessä vauhdissa Sorin sillan eteläpuolella. Junaraiteiden lävistämällä työmaalla ahertaa kaksi korkeaa porapaalukonetta paaluttamassa perustuksia.

– Porapaalutuksia tehdään koko kesän ajan, ja työt ovat noin puolivälissä. Paalutus valmistuu loka-marraskuun vaihteessa, Kreaten projektipäällikkö Timo Hirvasmaa kertoo.

Kannen kaikki perustukset tehdään porapaaluille. Kannen toteuttaa Kreate Oy.

Työmaan itäpuolella näkyy jo betonista valettuja kannen pilareita. Myös yhden tornitalon seinää on pystyssä. Seinä sijoittuu lähes kiinni Sorin siltaan.

Poliisitalon puoleista rataa reunustavat ruosteenväriset seinämät.

– Ne ovat suojaseiniä, jotka on tehty filmivanerista. Seinämän tarkoituksena on suojata raideliikennettä. Seinämän ansiosta töitä voidaan tehdä päiväsaikaan jännitesuojassa, eikä jännitekatkoja tarvitse tehdä, Hirvasmaa selventää.

Paalutusten lisäksi työmaalla tehdään tänä kesänä tornitalon parkkihallia, joka sijoittuu poliisiaseman viereen, purettujen talojen kohdalle.

Nyt tekeillä olevan eteläisen kannen päälle rakennetaan monitoimiareena, hotelli ja kaksi tornitaloa. Kannen on tarkoitus valmistua alkuvuodesta 2020, mutta kannelle päästään rakentamaan jo ennen sitä. 

– Alustavien tietojen mukaan SRV aloittaa areenan ja toisen tornitalon rakentamisen maalis-huhtikuussa 2019.

Kanteen kuuluu myös pohjoinen kansi, mutta sitä ei rakenneta vielä tässä vaiheessa.

Ratapihankatua on jouduttu kaventamaan työmaan takia. Tiistaina katua kavennettiin entisestään, sillä etelään suuntaava ajorata otettiin työmaan käyttöön.

Kevyen liikenteen väylä suljettiin kokonaan Kanslerinrinteen ja Ratapihankadun pohjoisosasta.

– Muita liikennejärjestelyitä ei ole tulossa, eli liikenne sujuu tällä tavalla kaksi tai kolme vuotta, Hirvasmaa kertoo.

Töitä tehdään koko ajan raideliikenteen ehdoilla, eivätkä rakennustyöt vaikuta junien aikatauluihin.

– Matkustajien kannattaa kuitenkin tarkistaa aina, miltä raiteilta junat lähtevät, Hirvasmaa vinkkaa.

Maaliskuun alussa kansityömaalla säikähdettiin, kun maasta löytyi vanha sisällissodan aikainen kranaatti.

– Sen jälkeen alue käytiin läpi metallinpaljastimella, eikä mitään löytynyt. Tämän jälkeen kaivuutyöt ovat jatkuneet normaalisti.

Kansityömaan etenemistä voi seurata livekamerassa. Osoite on: https://flycam.roundshot.com/kansijaareena/

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat