Puheenaihe

Ennätyksellisen suuri tavarajuna liikkuu Suomen rautateillä – painoa peräti 5 200 000 kiloa

Pohjanmaan radalla kulkevalla Megajunalla on painoa peräti 5 200 tonnia.

Kuvakaappaus Vimeo-videolta

Massaltaan kaikkien aikojen suurin kotimainen tavarajuna on aloittanut vapunaattona liikennöinnin Raahen ja Hämeenlinnan välillä. Peräti 5 200 tonnia painava juna tuo tehoa VR Transpointin ja teräsyhtiö SSAB:n kuljetuksiin.  

VR Transpoint ja SSAB ovat luoneet erityisen tehokkaaksi viritetyn toimintamallin tehtaiden välisiin kuljetuksiin. Tähän asti teräskeloja on kuljetettu kahdella junalla päivässä Raahesta Hämeenlinnaan, mutta jatkossa sama määrä kulkee yhdellä suurella Megajunalla.

Megajunan paino kuormassa on peräti 5 200 tonnia. Ennätyksellisen suuri kotimaanliikenteen juna kykenee kuljettamaan kerralla jopa 3 800 tonnia terästä, eli sen kuljetuskyky kasvaa yli 50 prosenttia aiempaan verrattuna. Junassa on 52 vaunua, ja sen pituus vetureineen on 690 metriä. Vuosittainen kuljetusmäärä Megajunalla on yli miljoona tonnia.

– Junakoon kasvu tuo tehokkuutta kuljetuksiin, sillä pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä junamäärällä. Tämä merkitsee paitsi optimoitua resurssien käyttöä, myös ympäristöhyötyjä liikenteen päästöjen vähentyessä entisestään. Vaikutukset näkyvät koko kuljetusjärjestelmän tasolla, kertoo VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen.

Uuden toimintamallin taustalla ovat Pohjanmaan radan parannustyöt sekä akselipainon nosto 25 tonniin maaliskuun lopussa. Kun sallitut akselipainot kasvavat, junavaunuun voi lastata entistä enemmän kuormaa.

– Ratainfra mahdollistaa nyt suuremmat kantavuudet ja kuormakoot, ja haluamme hyödyntää tätä täysmääräisesti. Akselipainon korotus myös muilla pääreiteillä on tärkeää sekä kotimaiselle että kansainväliselle tavaraliikenteelle ja sitä kautta Suomen teollisuuden kilpailukyvylle, Kosonen toteaa.

Uudenlaisen toimintamallin mukainen liikenne Raahesta Hämeenlinnaan alkoi 30. huhtikuuta. Kuljetuksissa on tarkoitus hyödyntää jatkossa myös VR Groupin uusia, monikäyttöisiä ja tehokkaita Sr3-sähkövetureita, jotka pystyvät vetämään aiempaa raskaampia tavarajunia.

VR Transpointin ja SSAB:n laaja yhteistyö sisältää raaka-aine- ja tuotekuljetuksia rautateillä sekä vaihtotöitä tehdasalueilla ja ratapihoilla. Myös maantielogistiikassa yhteistyö on merkittävää. VR Transpoint kuljettaa SSAB:n teräskeloja ja -levyjä, putkitehtaiden tuotteita sekä rautapellettiä. 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat