Paikalliset

"Some-kohu voi syntyä aivan mistä tahansa" – Tampereen yliopiston tutkija kertoo, miksi ja minkä takia

INTERNET Paula Haara kehottaa ihmisiä miettimään, miten monin tavoin omat viestit sosiaalisessa mediassa voivat tulla tulkituiksi.

Tampereen yliopiston viestintätieteiden tutkija Paula Haara sanoo, että sosiaalisessa mediassa syntyvien kohujen määrä vähenee ihmisten medialukutaidon kasvaessa.

Pekka Ruissalo

Kaupunkilehti Tamperelainen kirjoittaa verkkosivuilleen jutun, jossa puoluejohtajan naisystävää ei mainita nimeltä. Julkkistaikuri kirjoittaa Twitter-päivityksen, jossa kertoo 7-vuotiaan poikansa tyttöystävänäkemyksistä. Stylisti kirjoittaa Facebookiin julkisesti imettävästä äidistä, jonka toivoo piilottavan rintansa.

Kaikkia edellämainittuja tilanteita yhdistää yksi sana – some-kohu, sosiaalisessa mediassa syntyvä joukolla provosoituminen. Kohu syntyy hetkessä, nopeasti ja räjähtävästi, roihuaa pari päivää ja katoaa sitten historiaan – kunnes tulee uusi kohu.

Vai miltä asia näyttäytyy tutkijan näkökulmasta?

– Some-kohu voi lähteä ihan mistä vaan. Nykyään on niin, että jos joku vastaa asiakaspalautteeseen vähän puolihuolimattomasti, ei mene kauaakaan niin kohu on valmis, sanoo Tampereen yliopiston viestintätieteiden tiedekunnan tutkija Paula Haara.

Kohujen syntymisessä Haara heittää palloa myös toimittajille.

– Jos toimittajat eivät tarttuisi niihin niin herkästi, syntyisikö kohuja vähän vähemmän? Päästääkö journalismi itsensä liian helpolla?, Haara kysyy.

Tutkijan mukaan yleispäteviä ohjeita aiheeseen on vaikeata antaa.

– Verkkoelämään kuuluu tiettyyn rajaan asti myös provosoiminen. Se on oma taiteenlajinsa, milloin ihmisen päivitys on tulkittavissa ironiseksi, milloin vaan ihan suoraksi provosoimiseksi tai provosoitumiseksi, Haara miettii.

Jos jotain neuvoa voisi kuitenkin antaa, se olisi luultavasti ”ajattele itse”.

– Kaikkien kannattaa miettiä, miten monella tavalla oma viesti voi tulla tulkituksi, Haara sanoo.

Some-kohu

Sosiaalisessa mediassa, yleensä Facebookissa tai Twitterissä alkava kohu, joka saa alkunsa huomiota saavasta päivityksestä.

Kyse voi olla myös tekstisisällöstä, joka irrotetaan asiayhteydestään.

Päivitys tai julkaisu kerää nopeassa ajassa kymmenittäin kommentteja, joissa otetaan voimakkaasti kantaa sen sisällön puolesta tai sen sisältöä vastaan.

Some-kohun keskimääräinen elinikä on 2–4 päivää – voimallinen kiinnostus hiipuu yhtä nopeasti.

Tutkija Paula Haara toivoo, että ihmiset muistaisivat miten monella eri tavalla oma viesti voidaan tulkita.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat