Paikalliset

Ratikkareitti rakentuu pakkasesta huolimatta – poimi ratikanrakentajan pukeutumisvinkit talteen

Lohkoinsinööri Lauri Metsovuori kertoo, että tarvittaessa kenkiin saa sähkölämmitteisiä pohjallisia ja hanskoihin voi jemmata kädenlämmittäjät.

Riina Haapala

Pakkaset ovat tänä talvena saaneet tamperelaiset hytisemään, mutta raitiotien rakentajiin se ei juurikaan ole vaikuttanut. Lohkoinsinööri Lauri Metsovuori kertoo, ettei työnteko periaatteessa eroa talviliikunnan harrastamisesta.

– Samat kerrospukeutumisen säännöt pätevät kuin muussakin hikiliikunnassa. Pitkä aluskerrasto ja suojavaatteet päällimmäisenä, Metsovuori toteaa.

Välikerrosten määrät vaihtelevat työtehtävistä riippuen. Myös paleleminen on yksilöllistä. Osalle riittää kypärän alle ohut huivi tai pipo, mutta kylmille pakkasille on tarjolla esimerkiksi fleece-vuorisia alushuppuja.

Talvella liikkumisen ja myös raskaan työnteon ongelmaksi muodostuu se, jos tulee hiki ja sen jälkeen jää pakkaseen paikalleen. Metsovuori muistuttaa, että raitiotietyömaalla pääsee parin tunnin välein kahvitauolle sisätiloihin.

– Sosiaalitiloissa on kuivaushuoneet, että voi tauolla vaihtaa kuivaa päälle. Ja jos akuutti tilanne on, pääsee autoon istumaan.

Ruumiillista työtä tekevien lisäksi raitiotietyömaallakin on toimihenkilöitä, joiden ulkona työskentelykään ei ole kovin fyysistä.

– Itse olen käyttänyt esimerkiksi kemiallisia kädenlämmityspusseja, Metsovuori kertoo.

Tarvittaessa käytettävissä on myös sähkölämmitteisiä pohjallisia ja Metsovuori kertoo nähneensä jopa sähköllä lämmitettäviä välitakkeja.

Talven pakkaset ovat toisaalta hankaloittaneet mutta toisaalta myös auttaneet raitiotien rakentamista. Rakentamisen tuotantopäällikkö Kari Simonen kertoo, että esimerkiksi keskustan alueella kaivantojen tekeminen hidastuu, kun maa on jäässä eikä maata paikoitellen kannata edes avata.

Massan vaihdoissa pakkasesta on kuitenkin apua. Siinä pehmeää maata vaihdetaan tukevampaan.

– Louhinnat Hervannassa ovat edenneet normaalisti muutamia kovia pakkaspäiviä lukuun ottamatta, Simonen kertoo

Joitain töitä on pakkasen takia jouduttu siirtämään, mutta Simosen mukaan tämän on varauduttu eikä pakkanen ole vielä vaikuttanut kokonaisaikatauluun.

Talvella tehdään muutenkin pääsääntöisesti töitä, joiden tarkoitus on valmistella kesää. Simonen kertoo, että raitiotien rakentaminen ylipäänsä etenee suunnitelmien mukaan.

– Meillä alkaa olla työmaalla ne henkilöt, jotka johtavat töitä ensi kesänä ja he valmistelevat tulevia töitä, Simonen kertoo.

Tällä hetkellä rakentamisen organisaatiossa on työntekijöitä ja johtoa yhteensä noin 140 ihmistä. Ensi kesänä määrä nousee 300 ja 400 välille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat