Paikalliset

Mökkimaisemassa on nyt kaupungin pisin silta

Tältä näyttää uusi Särkijärven silta soutelijan näkökulmasta. Särkijärven yhdistyksen puheenjohtaja Jorma Valkama lähti Tamperelaisen pyynnöstä veneilemään Tampereen pisimmän sillan luokse.

Marjo Rämö

Kuvissa Särkijärven silta näyttää sirolta. Se on kuin siisti viiva järven päällä. Kaupunkilehti Tamperelainen kävi ihmettelemässä, miltä Särkijärven silta näyttää mökkiläisen vinkkelistä.

Särkijärven yhdistyksen puheenjohtaja Jorma Valkama tuuppaa veneen vesille mökkinsä rannalta. Sitten muutama veto, ja siellä se näkyy: Tampereen pisin silta 310 metrin pituudessaan.

Tarvittiin 830 metriä teräsputkipaaluja ja 3 200 kuutiota betonia, että Vuores saatiin yhdistettyä sivilisaatioon. Nyt metsän keskeltä voi oikaista Lahdesjärven ABC:n nurkalle.

– Minulle on jäänyt vielä epäselväksi, miten sieltä jatketaan keskustaan, Valkama sanoo.

Toistaiseksi autoilijalla on Lahdesjärvellä montakin vaihtoehtoa kuljettaa hiiri sokkelon läpi juustopalalle.

Keskustaan päin pääsee moottoritietä, Peltolammin kautta tai Koivistonkylän omakotitalojen muodostaman labyrintin läpi.

Vene on nyt sillan alla. Pään päällä ei ole hentoa viivaa, vaan vaikuttava rakennelma.

– Tuossa sillan vieressä, niin sanotussa ison kuusen nokassa, kasvoi sellainen kunnon joulukuusi. Sekin on pitänyt tuhota, Jorma Valkama harmittelee.

Hän soutaa rantaan.

– Hei katso, täällä on kypsiä mustikoita! hän huudahtaa kiivetessään rinnettä ylös.

Sillalla hän näyttää pettyneeltä.

– Ovatko nämä ne meluaidat? Jos näihin laitettaisiin pari metriä korkeutta lisää, sitten ne voisivat pidätellä liikenteen ääntä. Näistä ei ole mitään hyötyä.

Sillalta avautuu kaunis näköala lähes tyynelle järvelle. Vain Hervannan vesitorni muistuttaa kaupungin läheisyydestä.

– Suurin osa mökeistä on idän puolella. Järven rannalla on noin 60 mökkiä, ja silta näkyy 50:een mökkiin.

Mökkiläisillä on nyt epävarma olo. Mökit on merkitty kaavaan pikku-ra-merkinnällä eli tonteille ei saa periaatteessa tehdä uusia rakennuksia.

– En tiedä, saisiko esimerkiksi palaneen mökin tilalle rakentaa uuden, Valkama sanoo.

Mökkiläisillä on myös huoli veden laadusta. Vesi oli aiemmin erinomaista.

– Tuolla toisessa päässä sijaitsi aikoinaan ammustehdas, joka laski jätteensä järveen. Raskasmetallit painuivat pohjan liejuun, eikä metalleista ole ollut enää haittaa. Toivottavasti ne eivät ole lähteneet liikkeelle, kun liejua on pöyhitty, Valkama miettii.

Särkijärveen ei tule vettä muista järvistä.

– Järven vesi vaihtuu hitaasti. Uutta vettä tulee vain satamalla ja valumalla ympäristöstä. Toivottavasti sillan viemäröinti toimii niin, ettei järveen valu epäpuhtauksia.

Valkama palaa takaisin veneelleen.

– Minulla on ollut mökki täällä vuodesta 1974. Silloin täällä oli rauhallista, ja Hervanta oli vasta rakenteilla.

Nyt kaupunki on tullut taas vähän lähemmäksi.

Valkama tykkää edelleen mökkeillä Särkijärvellä – siitäkin huolimatta, että hänelle on tullut tunne, että kaupunki haluaa ajaa mökkiläiset rannalta.

Sillalta hyppääjä voi jysähtää rautaan

Särkijärven uudelta sillalta on jo hypitty veteen. Itäisen pelastusalueen palopäällikkö Pekka Mellin muistuttaa, että hyppy niin korkealta voi olla kohtalokas.

Hyppääjä voi osua vedessä oleviin betonisiin anturoihin tai niistä törröttäviin paksuihin rautoihin. Anturoilla on varauduttu sillan leventämiseen katuraitiotietä varten.

Palomiehet ovat jo etsineet paikan, josta pintapelastajat pääsevät tarvittaessa apuun. Palokunta ei kuitenkaan saa pelastusvenettä vesille heti sillan vierestä, sillä rinteet ovat liian jyrkät palolaitoksen kalustolle. Lähin paikka, mistä pelastajat pääsevät järvelle, on Särkijärven uimaranta.

– Uimarannalle menevällä hiekkatiellä ei voi kaahata. Tiellä kulkee rannalle menijöitä ja lapsia, muistuttaa Mellin.

Mellin arvelee, että pelastajilta menee aikaa 10–15 minuuttia suoriutua Hervannan paloasemalta autolla Särkijärven uimarannalle ja sieltä veneellä sillan alle.

– Minun harras toiveeni on, että sillalta ei hypitä veteen. Vaikka meillä on taktiikka sovittuna, miten sinne mennään apuun, vainajia me emme saa herätettyä henkiin.

Särkijärven silta

Särkijärven silta on Tampereen katuverkoston pisin silta. Sillä on pituutta 310 metriä.

Silta on kolmijänteinen teräspalkkisilta. Kansi on teräsbetonia.

Betonirakenteiden raudoitteet painavat 600 000 kiloa ja kantava teräspalkisto 1 000 000 kiloa.

Ajorata on kahdeksan metriä ja kevyen liikenteen väylä noin viisi metriä leveä.

Kadun pinnan korkeus on 13 metriä.

Siltaa voidaan leventää katuraitiotietä varten.

Hintaa sillalle tuli 7,5 miljoonaa euroa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat