Paikalliset

Musikaali sisällissodasta? Näin onnistui TTT! – Lue Tamperelaisen teatteriarvio

TEATTERIARVIO Tampereen Työväen Teatteri onnistui etukäteen ajatellen lähes mahdottomassa haasteessa: teki musikaalin vuoden 1918 sisällissodan

Naiskaarti valmistautuu sotaan. Aseiden käytössä kouluttaa Kalle (Jyrki Mänttäri).

Kari Sunnari

Tampereelle ja Pispalaan perustettiin vuoden 1918 sisällissodan aikana yhteensä kolme naiskaartia. Plutoonan päälliköt olivat 18- ja 19- vuotiaita tyttöjä, täysin kokemattomia.

Kaikkiaan Suomessa tarttui aseisiin 2600 naista, joista 1100 tuomittiin valtionrikosoikeudessa. Naisvankeja oli noin 5000.

Hennalan vankileirillä teloitettiin 218 naista ilman eri tuomiota, nuorimmat vasta 14-vuotiata lapsia.

Näiden tietojen valossa on vaikea ajatella, että aiheesta voisi tehdä musikaalin, paremminkin murhenäytelmän. TTT:n pitkäaikainen ohjaaja ja käsikirjoittaja Sirkku Peltola sulatteli ajatusta kymmenen vuotta. Pohjaa kirjoittamiseen tarjosivat Anneli Kannon romaani Veriruusut ja lukuisat historialähteet.

Näytelmän keskiössä on ryhmä tehtaantyttöjä ja piikoja, osa maalta tulleita. Joillakin on jo sulhanen, joillakin aviomies ja lapsi. Yhteistä kaikille on into lähteä sotimaan parempien aikojen toivossa. Tytöt pukevat jalkaansa housut ja leikkaavat hiuksensa. Aseiden käyttöön ei juuri ehditä kouluttaa.

Näytelmän ongelmana on suuri esiintyjäjoukko, josta yksilöt eivät helposti nouse esiin. Koskettavimmaksi kokee 15- vuotiaan Sigridin (Marketta Tikkanen) kohtalon. Ola Tuominen tekee hänen isästään pienin keinoin vilpittömän hyvän ihmisen. Miia Selinin äidissä kertautuvat kaikki äkäisten naisten piirteet.

Eeva Kontu on sekoittanut musiikkiinsa hiphopia, räppiä, poppia ja lyyrisempiä tuntoja. Laulut ovat vetäviä ja meneviä, mutta ehkä hieman vähempikin meno olisi riittänyt. Nyt Heikki Salon sanoituksista ei aika ajoin tahdo saada selvää.

Hannu Lindholmin taiturimainen lavastus loihtii eteen niin puuvillatehtaan koneineen kuin kauniisti koristellut puutalot. Eero Auvisen valot ja videot syventävät kokonaisuutta.

Kokonaisuutena Tytöt 1918 on TTT:n vahva näyttö, yksi sisällissodan suurista kuvauksista. Se avaa haavoja, vaiettuja muistoja, mutta tarjoaa myös ymmärrystä.

Katariina Fleming

Tytöt 1918

perustuu Anneli Kannon romaaniin Veriruusut ja aihetta sivuaviin historian lähteisiin

Käsikirjoitus ja ohjaus Sirkku Peltola

Sävellys Eeva Kontu

Laulujen sanat Heikki Salo

Koreografia Marjo Kuusela

Lavastussuunnittelu Hannu Lindholm

Valo- ja videosuunnittelu Eero Auvinen

Pukusuunnittelu Marjaana Mutanen

Rooleissa mm. Petra Ahola, Emmi Kaislakari, Eriikka Väliahde, Marketta Tikkanen (Näty), Petra Karjalainen, Heidi Kiviharju, Kristiina Hakovirta, Suvi-Sini Peltola, Kaisa Hela, Niina Alitalo, Karoliina Vanne, Miia Selin, Ola Tuominen, Jari Leppänen.

Joonas Mikkilän johtama orkesteri ja Emmi Kleemolan johtama Sympaatti -kuoro

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat