Paikalliset

”Lentorata potentiaalinen kohde pilottihankkeeseen”

LIIKENNE Väyläinvestointeihin täytyy joka tapauksessa löytää vaihtoehtoisia rahoitusmalleja, korostaa ministeri Anne Berner.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan Lentorata voisi olla potentiaalinen pilotointikohde yhtiöpohjaiselle rakentamiselle.

Johanna Erjonsalo

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) pitää Helsingin ja Tampereen välistä Lentorataa yhtenä potentiaalisena vaihtoehtona uudenlaisen rahoitus- ja rakentamismallin kokeilemiseen.

– Tämä kuitenkin vaatisi erillisiä poliittisia päätöksiä ja mahdollinen pilottihankkeen kohde olisi toki pohdittava tarkasti. Näen, että Lentorata voisi olla yksi potentiaalisista pilotointikohteista, kun mietitään uudenlaisia rahoitus- ja toteutusmalleja, toteaa Berner.

Kansanedustaja Harri Jaskari (kok) ehdotti viikonvaihteen Tamperelaisessa, että Lentoradan ja siihen kuuluvan Helsingin ja Tampereen kolmannen raiteen rakentamisessa kokeiltaisiin mallia, jossa esimerkiksi rahoituksen kerääminen, rakentaminen ja mahdollisesti myös junaliikenteen kilpailuttaminen annettaisiin tarkoitukseen perustettavalle yhtiölle.

Jaskarin mukaan kipeästi kaivattu kolmas raide voitaisiin saada näin selvästi nopeammin kuin tavanomaisella budjettirahoituksella.

– Näen, että yhtiömuotoinen toiminta tuo tiettyä tehostumista rakennusvaiheen toimintaan, kommentoi Berner.

Ministeri viittaa muun muassa muutaman vuosi sitten valmistuneen elinkaarimallilla rakennetun Lahden moottoritien positiivisiin kokemuksiin.

Liikenneverkon rahoitusta pohtivan työryhmän toimeksianto päättyy helmikuun lopussa. Tavoitteena on Bernerin mukaan kustannustehokas, pitkäjänteinen ja tarkoituksenmukainen suunnitelma väyläverkon kehittämiselle ja sen rahoittamiselle.

– Tämänhetkinen rahoitustaso ei ole riittävä ja uudenlaisia ratkaisumalleja tarvitaan. Emme tällä hetkellä pysty kunnossapitämään ja kehittämään liikenneinfraa sillä tasolla kuin kansalaisten ja liike-elämän tarpeet edellyttävät.

Berner ei lähde arvailemaan, milloin Lentorata ja kolmas raide voisivat mahtua valtion talousarvioon. Ministerin mukaan Lentorata on tulevaisuuden tarkasteluissa osana Suomen liikenneverkon kokonaisuutta.

– Hanke vaikuttaisi laajasti Etelä-Suomen työssäkäyntialueeseen muun muassa lyhentyneinä työmatkoina ja se varmasti lisäisi myös Etelä-Suomen kasvukeskusten kansainvälistä saavutettavuutta.

Lentorata nousi keskusteluun pormestarit Jan Vapaavuori (kok) ja Lauri Lyly (sd) sekä Finnairin ja VR:n toimitusjohtaja ottivat pari viikkoa sitten kantaa sekä Pasila ja Keravan välisen Helsinki-Vantaan kautta kulkevan maanalaisen ratayhteyden ja kolmannen raiteen rakentamisen puolesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat