Puheenaihe

Puhelinmyynti kismittää nyt suomalaisia – ja näin moni on pettynyt autokauppaansa

Hyvin moni suomalainen on tyytymätön puhelinmyyjien kauppaamiin tuotteisiin, arvioidaan uusimmassa tutkimuksessa.

Päivi Tuovinen / Arkisto

Puhelin- ja kotimyynnin epäkohdat kiukuttavat yhä useampaa suomalaista. Tämä käy ilmi tutkittaessa kuluttajaneuvonnan ja kuluttaja-asiamiehen yhteistä tietokantaa, johon kirjattiin viime vuonna yli 73 000 yhteydenottoa.

Aiempien vuosien tapaan yleisimmät valitusaiheet liittyivät autoihin, asumiseen, remontointiin sekä elektroniikkaan ja kodinkoneisiin.

Valitukset koskivat edellisvuosien tapaan useimmiten ajoneuvoja, joita oli yli viidesosa kaikista yhteydenotoista.

Asumista koskevia yhteydenottoja oli kymmenesosa kaikista yhteydenotoista. Seuraavaksi yleisimmät tuoteryhmät olivat remontointi sekä elektroniikka ja kodinkoneet.

Yhteydenottojen kokonaismäärä on laskussa, mutta selvää kasvua tapahtui puhelimitse tehtyä myyntiä ja kotimyyntiä koskevissa yhteydenotoissa – nämä kumpikin ovat esimerkkejä myyntitavoista, joissa kuluttaja tavoitetaan yllättäen ja valmistautumattomana. Tällöin kuluttaja saattaa tehdä sopimuksen, jota hän ei ehdi riittävästi harkita. 

Suhteellisesti eniten yhteydenottojen määrä nousi vapaa-ajan tuoteryhmässä – tähän ryhmään kuuluvat muun muassa lehtien puhelinmyyntiä koskevat yhteydenotot.

Toinen suurempi valituksia aiheuttanut tuoteryhmä vapaa-ajanpalveluissa oli kuntoliikuntapalvelut, esimerkiksi kuntosalisopimukset.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat