"Ajatellaan vaikkapa Lontoon punaisten bussien merkitystä" – Tampereen ratikan värivalinta lähestyy

kuva: Tampereen kaupunki/IDIS Design Oy

Tampereen tulevan ratikan väri ratkeaa viimeistään syksyn aikana,

Tampereen ratikasta on valmistunut brändistrategia, joka toimii myös kulkupelin muotoilun lähtökohtana. Raitiotien visuaalisen ilmeen suunnittelu on parhaillaan alkamassa.

Tamperelaisen strategisen mainostoimisto Villivision tehtävänä on suunnitella ratikalle brändistrategian lisäksi myös markkinointikonsepti ja olla mukana visuaalisen ilmeen suunnittelussa.

– Väri on hyvin tärkeä asia. Ajatellaan vaikkapa Lontoon punaisten bussien merkitystä mielikuvalle koko kaupungista, konkretisoi Villivision strategi Janne Airo.

Raitiovaunusta valmistetaan kevään ja syksyn aikana mallit eli maketit, joista ensimmäinen jäljittelee karkealla tasolla suunniteltavan raitiovaunun sisätilojen muotoa ja kokoa.

Syksyn aikana valmistuu tarkka maketti, jolla tarkastellaan muotoilun toimivuutta kokonaisuudessaan ennen raitiovaunujen tuotantoa.

Tampereen Raititie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö korostaa, että Tampereen ratikoiden visuaalinen ilme on seuraavina vuosikymmeneninä erittäin merkittävä asia koko kaupungin markkinoinnin kannalta. Ratikasta tulee joka tapauksessa samanlainen visuaalinen markkinointisymboli kaupungille kuin esimerkiksi Näsinneulan silhuetti.

– Olisin hyvin tyytyväinen siitä, että ratikka olisi näkyvästi esillä Tampereen tulevassa PR- ja markkinointimateriaalissa.

Lue lisää Tampereen ratikan brändin rakentamisesta keskiviikon Tamperelaisesta.

Written by:

Petteri Mäkinen

Ota yhteyttä