Paikalliset

Kolumni: Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin joukkoliikenteen ykköshankkeeksi

Kansanedustaja Sofia Vikman (kok)

Päärata on Suomen liikennöidyin junarata. Kaukoliikenteessä Tampereen ja Helsingin välillä liikkuu jopa 6 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Henkilöliikenteen arvioidaan kasvavan 20 vuodessa jopa 40 prosenttia. Päärata on jo tällä hetkellä ruuhkautunut.

Pääradalle on rakennettava kolmas raidepari, joka mahdollistaisi tunnin junayhteyden Tampereelta Helsinkiin. Uusi raide parantaisi rataverkon toimivuutta, vähentäisi erilaisten liikennehäiriöiden vaikutuksia koko maassa sekä auttaisi junia pysymään aikataulussa.

Uusi raidepari nopeuttaisi matkaa Tampereelta pääkaupunkiin puolella tunnilla, kun raiteilla olisi tilaa ajaa korkeilla nopeuksilla koko matka. Tunnin juna toisi mukanaan monia hyötyjä, jotka jakaantuisivat laajalle Suomeen.

Raidekapasiteetin kasvattaminen mahdollistaisi myös paikallisliikenteen lisäämisen koko Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kasvukäytävällä. Lähiliikennettä voitaisiin kehittää esimerkiksi Tampereen ja Toijalan välillä. Myös ympäristö voittaisi, kun joukkoliikenteen houkuttelevuus ja osuus tehdyistä matkoista kasvaisi.

Nopea junayhteys ei kuitenkaan ole vain HHT-kasvukäytävän etu, vaan se on puolen Suomen hanke. Vaikutusalueella asuu puolet suomalaisista, joten hyöty jakaantuu laajalle. Matka Helsingistä lyhenisi puolella tunnilla myös esimerkiksi Ouluun, Seinäjoelle, Vaasaan, Jyväskylään ja Poriin.

Kolmannen raiteen hyödyt olisivat merkittäviä Pirkanmaan elinvoimaisuudelle ja elinkeinoelämälle. Liikenneyhteyksien toimivuus on keskeinen tekijä, kun yritykset päättävät investoinneista ja samalla toimipaikkojen sijainneista.

Tunnin juna helpottaisi myös työssäkäyntiä. Yhä useammalle esimerkiksi asuminen Tampereella ja työssäkäynti Helsingissä olisi järkevä vaihtoehto. Vastaavasti Tampereen uuden areenan urheilutapahtumiin, teattereihin ja Tampere-talon konsertteihin matkustaisi pääkaupunkiseudulta tunnissa.

Sisällytimme tavoitteen kolmannesta raiteesta myös joulukuun alussa hyväksyttyyn Pirkanmaan maakuntaohjelmaan. Tunnin juna tukee maakuntaohjelman tavoitteita talouskasvun ja työllisyyden vahvistamisesta arjen sujuvuuden edistämiseen.

Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin on nostettava joukkoliikenteen ykköshankkeeksi Suomessa.

Sofia Vikman

kansanedustaja (kok)

Pirkanmaan maakunta-valtuuston puheenjohtaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat