Paikalliset

Tampereelta löytyi lisää harvinaisia tietokonepelejä – Tupakistan, Fiksu Jaska...

TIETOKONE UKK-instituutin arkisto pitää sisällään valistuksellisia tietokonepelejä. Yksi niistä on tupakanvastainen Tupakistan.

Tupakistan 2200 -peli on tupakanvastainen opetuspeli. Pelaaja seikkailee Tupakistan-nimisellä saarella. Pelissä menestyy sitä paremmin, mitä enemmän osaa tehdä tupakanvastaisia päätöksiä. Ohjekirjan mukaan peli sisältää tekstiä, kuvaa ja liikettä.

Marjo Rämö

Tamperelainen kertoi 8. marraskuuta Alkon Promille-tietokonepelistä, joka löytyi Kaupin metsästä. Kyselimme lukijoilta vihjeitä siitä, kuka oli jättänyt pelin kuusen alle. Tätä tietoa emme saaneet. Sen sijaan saimme puhelun UKK-instituutista.

UKK-instituutin arkistosta löytyy nimittäin priimakuntoinen Promille-peli. Eikä siinä läheskään kaikki. Arkistossa on muitakin opetuksellisia tietokonepelejä ja jopa sellaisia pelejä, joiden olemassaolo on unohtunut muilta – paitsi yhdeltä ihmiseltä.

UKK-instituutin informaatikko Birgitta Järvinen nostelee arkistolaatikosta pelejä.

– Tässä ovat Promille ja Hup-peli. Sitten täällä on Fiksu Jaska, Ympäristö-tietokonepeli ja Haukkaa Pala, hän luettelee.

Yhdellä pelillä on hillitön nimi: Tupakistan 2200. Se on opetuspeli tupakointia vähentävään terveyskasvatukseen.

Pelaaja seikkailee Tupakistan-nimisessä saarivaltiossa, ja ohjekirjan mukaan ”pelin asennekasvatukselliset tavoitteet saavutetaan, kun pelaaja joutuu toistuvasti tekemään tupakanvastaisia päätöksiä”.

Tupakistanin tekijä on sama kuin Promille-pelillä eli Tietotoimisto Erkki Haaramo Ky. Peli on tehty vuosina 1987–1988, ja sen ovat tuottaneet Lääkintöhallitus ja Nuorisokasvatusliitto ry.

UKK-instituutti on arkistoinut 1970-luvulta aina viime vuoden loppuun asti terveys- aineistoa, muun muassa lehtiä ja julisteita. Tietokonepelit ovat osa tätä mittavaa terveyskokoelmaa.

Järvinen on työskennellyt UKK-instituutissa vuodesta 1985 lähtien.

– Promille-peli oli mukana Terve ihminen -nimisessä näyttelyssä, joka avattiin UKK-instituuttiin vuonna 1986. Näyttely oli esillä 1990-luvun puolelle asti, ja näyttelyssä kävi muun muassa koululaisryhmiä. Meillä oli täällä kaksi Commodore-tietokonetta, joilla sai pelata alkoholinvastaisia valistuspelejä, Järvinen muistelee.

Suomen pelimuseossa ollaan kiinnostuneita digitoimaan UKK-instituutin pelit. Peleistä kaksi on sellaisia, joiden olemassaolosta pelimuseolla ei ollut tätä ennen tietoa. Ne ovat Fiksu Jaska ja Ympäristö

Sen sijaan Tupakistan on tuttu nimi.

– Meillä on Tupakistanista levyke, mutta sitä ei ole saatu toimimaan. Nyt, kun meillä on tiedossa tämän toisen levyn olemassaolo, pelin digitoiminen voisi onnistua Kasettilamereilta, pelimuseon tutkija Niklas Nylund toteaa toiveikkaana.

Järvinen on yllättynyt Promille-pelin saamasta huomiosta ja siitä, että UKK-instituutin arkistosta löytyneet pelit herättävät kiinnostusta.

– Toisaalta, on täältä muutakin erikoista löytynyt. Meiltä on kyselty esimerkiksi saamenkielistä terveysaineistoa, ja kyllä sitä täältä löytyi.

Terveysaineiston kerääminen lopetettiin viime vuonna resurssipulan takia. Eläkeikää lähestyvällä Järvisellä on kuitenkin yksi toive UKK-instituutin mittavan arkiston suhteen.

– Olisi hienoa, että sitä ei hävitettäisi.

 

Tupakistanin käyttöohjeesta löytyy pelin taustatarina.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat