Paikalliset

Yllätyssuunnitelma ratikkaremonttiin: Toinen silta Hämeensillan yläpuolelle

SILTAREMONTTI Jos liikenne siirretään kaksi metriä nykyisen Hämeensillan päällä olevalle varasillalle, voidaan vanha purkaa pois kerralla.

Rakennuttamispäällikkö Petri Kantolan mukaan kaksi metriä nykyisen Hämeensillan yläpuolella kulkeva varasilta on realistinen vaihtoehto siltaremontin ajaksi.

Petteri Mäkinen

Nykyisen Hämeensillan yläpuolelle saatetaan rakentaa remontin ajaksi väliaikainen varasilta.

Varasillalle ohjattaisiin kaikki Hämeensillan liikenne siksi aikaa, kun vanha silta puretaan ja rakennetaan uudestaan.

Vaihtoehto on noussut esille sillan remontista kiinnostuneiden urakoitsijoiden kanssa käydyissä keskusteluissa.

– Kaikki mukana olevat urakoitsijat ovat olleet kiinnostuneita tästä vaihtoehdosta. Se helpottaisi töitä ja liikennejärjestelyjä, kertoo Tampereen kaupungin rakennuttamispäällikkö Petri Kantola.

Uuden sillan hinnaksi on arvioitu noin viisi miljoonaa euroa. Siltaurakkaa etukäteen haarukoineella Tampereen kaupungilla varasiltaa ei pidetty vaihtoehtona, sillä sen rakentaminen maksaa lähes miljoona euroa.

Urakkakilpailun loppusuoralle ovat päässeet Kreate, Lemminkäinen ja YIT. Tarjouskilpailussa ehdot on tarkasti määrätty ja kolmikko kilpailee käytännössä hinnalla, jolla ne ovat valmiita sillan rakentamaan. Varasilta sisältyy kokonaisurakkaan, jos sellainen rakennetaan.

Kantolan mukaan varasillan tekeminen saattaisi tuoda muita säästöjä niin paljon, että sen rakentaminen on urakoitsijalle järkevää. Toinen vaihtoehto on se, että silta rakennetaan puolittain niin, että toinen puoli on käytössä liikenteelle.

– Varasillan rakentaminen helpottaa purkamista ja vähentää työvaiheita, kun kaikki voidaan tehdä kerralla. Liikennejärjestelyitäkään ei tarvitse muuttaa kuin kerran. Jos työ tehtäisiin puolittain, pitäisi esimerkiksi keskelle tehdä työnaikainen tukiseinä.

Urakoitsija on tarkoitus valita marras-joulukuun vaihteessa. Tarjouksia odotetaan lokakuulla.

Kantolan mukaan varasillan rakentaminen on tarjouspyynnössä vaihtoehto, ei ehto.

– Tampere ostaa urakoitsijalta sillan. Sen toteuttamistapa on viime kädessä urakoitsijan valinta.

Noin 12–13 metriä leveälle varasillalle mahtuisi kevyt liikenne ja ajokaistat kahteen suuntaan.

Varasillan kansi olisi noin kaksi metriä korkeammalla kuin nykyisen sillan pinta, joten sen päihin täytyisi rakentaa sillalle vievät rampit. Varasilta tuettaisiin Tammerkosken pohjaan porattavilla paaluilla.

Siltatöiden pitäisi alkaa ensi keväänä. Uuden Hämeensillan pitäisi valmistua lokakuuksi 2019.

Ulkonäöltään uusi silta olisi vanhan kaltainen. Suurin ero on teatteritalon alapuolelle tuleva uusi Tempon alikulkutunneli. Nykyisen sillan graniittilaatat irrotetaan ja palautetaan pakoilleen uuteen siltaan.

Myös nykyistä vuonna 1929 valmistunutta siltaa rakennettaessa paikalla oli väliaikainen silta, silloin sen vieressä.

Hämeensilta

nykyinen silta valmistui vuonna 1929

68-metriä pitkä yksiaukkoinen holvisilta

kantavat osat teräsbetonia ja verhoilu graniittia

sillalla neljä Wäinö Aaltosen Pirkkalaisveistosta Suomen neito, Veronkantaja, Eränkävijä ja Kauppias.

paikalla useita puusiltoja ainakin 1500-luvulta lähtien, teräsrakenteinen silta valmistui vuonna 1884

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat