Tässä ehdotus Tammerkosken elävöittämiseksi: Kuru-laiva Tammerkoskeen ja ravintolalaivaksi!

Tampereen kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio (vihr) näkisi mielellään vanhoja höyrylaivoja Tammerkoskea elävöittämässä.

Marjo Rämö

KOSKIMAISEMA Kaupunginvaltuutettu herättelee keskustelua Tammerkosken elävöittämisestä.

Kuru-laiva pitäisi tuoda Tammerkoskeen ravintolalaivaksi. Tällaisen ajatuksen heitti ilmoille kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio (vihr) Tamperelaisen kolumnissaan.

Mustakallion mielestä höyrylaiva voisi sopia esimerkiksi Tammerkosken alajuoksuun. Vaan miten ihmeessä Kuru-laiva saataisiin Tammerkoskeen, joka ei ole reunoiltaan kovin syvä?

– Samalla tavalla kuin Turun Aurajoen varteen. Sekin on paikoin matala, ja siltojen väliin on nostettu laivoja. Jos se onnistuu turkulaisilta, niin miksi ei tamperelaisilta?

Kuru-laiva tunnetaan parhaiten vuonna 1929 sattuneesta onnettomuudesta, jossa 136 ihmistä hukkui Näsijärveen.

– Kurulla on synkkä historia, jota voidaan kunnioittaa tuomalla laiva esiin. En näe ongelmaa siinä, että laiva olisi ravintolalaivana. Otettiinhan laiva kuitenkin nopeasti uudelleen käyttöön onnettomuuden jälkeen, Mustakallio kertoo.

Tammerkoskeen mahtuisi muitakin höyrylaivoja elävöittämään koskimaisemaa. Mustakallio näkisi laivoja mieluiten juuri kosken alajuoksulla tai yläjuoksulla.

– Minulle paljasjalkaisena tamperelaisena Tammerkoski ei ole sillä tavalla pyhä, etteikö sitä voisi elävöittää, päinvastoin. Mutta harkitsisin Koskipuiston edessä olevan kosken osan jättämistä koskemattomaksi.

Tammerkoskea puuhataan parhaillaan Unescon maailmanperintökohteeksi. Mustakallion mielestä mahdollisuudet tittelin saamiselle paranisivat, jos kosken varsi olisi nykyistä eläväisempi.

– Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä siitä, miten jokien varsia on otettu käyttöön. Yksi hyvä esimerkki on Ljubljana, missä joen varsi otettu haltuun todella upeasti.

Marjo Rämö