Vapaa-aika

Kolumni: Jalostetun sokerin syöminen tappaa ja muita totuuksia

Petteri Mäkinen

Sokeri.

Tuo suomalaiseen kulttuuriin perinteisesti niin juhlassa kuin arjessakin kuuluva nautinnon lähde, jonka on tutkimustulosten mukaan todettu olevan vain turhaa energiaa sisältävä aine. Hiilihydraatit – niin kasviksien kuin suklaankin sisältämät – muuttuvat kehossa sokeriksi, joten pelkkää valkoista ja käsiteltyä sokeria on turhaa lappaa kurkkuunsa. Hiilihydraatit on parempi ottaa mahdollisimman käsittelemättömistä ruuista, kuten luonnonmukaisista kasviksista.

Totuus on aina useiden tutkimustulosten summa, joten kaikkia tutkimustuloksia ei voi rinnastaa totuudeksi. Monet mediassakin esillä olleet tutkimukset on toteutettu markkinointitarkoituksessa, joten tutkimustulosten motiivia ja otoksen kattavuutta tulee aina arvioida kriittisesti. Sokerin vaikutusta ihmiseen on kuitenkin tutkittu erittäin paljon, joten kaikki tutkimustulokset eivät voi olla väärässä.

Valkoinen sokeri on keholle myrkkyä, kuten monet pitkälle jalostetut tai käsitellyt tuotteet: keho ei tunnista niitä ruuaksi. Miksi syödä keinotekoista jätettä, kun on mahdollista syödä luonnollisemminkin? Ei ihmiskehoa ole luotu syömään muovipakkauksissa myytävää keinotekoista ruokaa vaan luonnon omia antimia.

Säännöllisellä ja runsaalla sokerin syömisellä on yhteys lihavuuteen, sydän- ja verisuonisairauksiin, tyypin 2. diabetekseen ja hampaiden reikiintymiseen ja eroo­sioon. Korkean glykeemisen indeksin ruoka-aineet eli nopeasti imeytyvät hiilihydraatit nostavat verensokerin hetkessä pilviin ja pian syömisen jälkeen takaisin pohjamutiin. Energiatasot eivät varmasti pysy yhtä tasaisina sokerimunkin jälkeen kuin nautittaessa matalan glykeemisen indeksin hiilihydraatteja sisältäviä ruokia kuten luomuporkkanoita. Sokeriherkku on usein ihmiselle palkintoruoka, jota nautitaan pakonomaisesti hyvänolontunteen metsästyksen vuoksi.

Sisäelinten ympärille kertynyt rasva on yksi vakavimmista rasvan keskittymäpaikoista kehossa. Erityisesti vatsan ympärille kertynyt rasva nostaa riskiä sairastua moniin vakaviin sairauksiin, kuten sydän- ja verisuonisairauksiin.

Tiedostavatko ihmiset nämä asiat, vai eikö heitä vain kiinnosta oma tai läheisten terveys? Niinkin pienillä asioilla kuin terveellisillä ruoka-ainevalinnoilla ja säännöllisellä liikunnalla voidaan ehkäistä erilaisia sairauksia ja pidentää elinikää – elämänlaadun kohentamisesta puhumattakaan.

Terveellisen ruokavalion omaksumista ei tehdä yhteiskunnassa helpoksi, kun kauppojen hyllyt pursuavat epäterveellisiä vaihtoehtoja. Suuryritykset määräävät sen, mitä ihmisille tarjotaan syötäväksi, mutta jokainen voi kuitenkin itse päättää, mitä syö. Sokeriton, päihteetön, maidoton ja viljaton ruokavalio saattaa olla ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Äärirajoille ei tarvitse kuitenkaan mennä, vaan pienikin muutos parempaan tekee hyvää terveydelle. Itselle sopiva ruokavalio voi löytyä vain kokeilemalla.

Kirjoittaja on positiiviseen elämänasenteeseen uskova, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävä ja liikkumista rakastava tamperelaisnainen.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Vapaa-aika

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat