Paikalliset

Teiskon lentokentälle rengastestausta! – Trafi: "Olisi suotavaa pyytää lausunto myös meiltä"

TEISKO Teiskon lentokentän ympäristölupahakemus tulee vihdoin nähtäville.

Tältä Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskus näyttää Googlen Karttapalvelussa.

Google Karttapalvelu / Earth-näkymä

Teiskon lentokentän ympäristölupahakemus on tulossa nähtäville. Hakemuksesta käy ilmi, että kentälle haetaan lupaa myös muulle toiminnalle kuin ilmailulle. Kiitoradalla haluttaisiin järjestää ilmailun ja laskuvarjohyppytoiminnan lisäksi muun muassa rengastestausta ja ajoharjoittelua.

Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ylitarkastaja Heikki Silpola kertoo, että rengastestausten järjestäminen ei ole kovin yleistä kiitorata-alueilla.

– Minun tietääkseni rengastestausta järjestetään kentillä aika vähän. Rengastestauksen järjestäminen on kuitenkin mahdollista, jos kenttä ilmoitetaan lentoliikenteeltä suljetuksi niiksi päiviksi, kun renkaita testataan. Ennen kentän avaamista, kentän pitäjän vastuulla on tarkastaa, että kenttä on kunnossa.

Teiskon lentokentän ympäristölupahakemusta ei ole ainakaan vielä toimitettu näytille Trafiin, josta löytyisi tietämystä ilmailusta. Trafi on Suomessa se taho, joka myöntää lentoasemien ja pienlentopaikkojen rakennus- ja pitoluvat. Teiskon lentokentällä ei ole tällä hetkellä lentokentän pitolupaa.

Trafissa toivotaan, että he saisivat antaa oman lausuntonsa ympäristölupaan.

– Lausunnon pyytäminen meiltä olisi kyllä suotavaa, Silpola muistuttaa.

Kaupunki pyytää ympäristölupaan lausuntoa Pirkanmaan ELY-keskukselta, Pirkanmaan liitolta, aluepelastuslaitokselta, Ruoveden kunnalta, terveydensuojeluviranomaiselta ja maankäytön suunnittelusta.

Tampereen kaupungin vs. ympäristönsuojelupäällikkö Pasi Halme kertoo, että lausuntopyynnön lähettämisestä Trafiin aiotaan keskustella heti ensi viikolla.

– Jos tällainen toive on, niin ilman muuta siitä keskustellaan. Meillä on nimenomaan tarkoituksena, että hakemus on mahdollisimman kattava ja hyvin tehty.

Ympäristöluvan hausta menee ilmoitus myös vaikutusalueen kiinteistönomistajille, joilla on oikeus kertoa mielipiteensä ympäristölupahakemukseen. Kiinteistönomistajia kuullaan isolla säteellä, joten kuultavia on yli 200.

Rengastestaus olisi pääasiassa nastarenkaiden pinnan kulumisen testausta. Testaukset suoritettaisiin kesäaikaan yhdellä ajoneuvolla kerrallaan lentokentän ollessa suljettuna eli kello 22–8 välillä. Ajoaika olisi enintään kolme tuntia.

Ajoharjoittelua järjestettäisiin talvikaudella lokakuusta huhtikuuhun maanantaista lauantaihin kello 10–18 ja sunnuntaisin kello 12–18. Ajoharjoittelun kesto olisi enintään 3 tuntia per auto. Harjoittelua voi tehdä kerrallaan enintään kolme henkilöautoa, joiden ajonopeus on enintään noin 60 kilometriä tunnissa.

Lentokentälle olisi tulossa myös pienlennokkien lennätystoimintaa ja yleisötapahtumia, esimerkiksi kilpailuja, lentonäytöksiä, sekä kone- ja ajoneuvonäyttelyitä. Tapahtumia voisi olla vuodessa enintään viisi. Enimmäisosallistujamäärä on 1 500 henkilöä.

Äänentoistolaitteita käytettäisiin ulkotiloissa myöhäisintään kello 24 saakka.

Lupaa haetaan myös moottoriajoneuvojen pysäköimiselle ja väliaikaiselle säilyttämiselle kiitorata-alueella.

Harvinainen menettely

Teiskon lentokentällä on voimassa oleva ympäristölupa. Se on myönnetty Tampereen Ilmailuyhdistykselle (TIY), joka hankki luvan 2000-luvulla omalla kustannuksellaan. Tampereen kaupunki ei halunnut lupaa omiin nimiinsä. Perusteena oli se, ettei kaupungilla ollut kokemusta ilmailusta.

Tampereen kaupunki hakee kentälle nyt omaa ympäristölupaa, jotta Vauhtipuisto ry voisi aloittaa ilmailutoiminnan kentällä. Vauhtipuisto ry voitti kilpailutuksen, jossa etsittiin Teiskon ilmailu- ja moottorikeskukselle uutta pyörittäjää.

Se, että voimassa olevan ympäristöluvan päälle haetaan uutta ympäristölupaa, on erittäin harvinaista.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset