Paikalliset

"Tavoitteena raju laajentuminen" – Tamperelaisliikemies lähtee tsunamisankarien sukellusfirman pääomistajaksi

Erilaiset lapsille suunnatut retket ovat Raya Diversin suosituimpi a tuotteita, kuten kuvan Merirosvoseikkailu Phuketissa.

Jesse Kettunen / SkyJ

Tamperelainen liikemies ja sijoittaja Petri Ahoniemi lähtee Thaimaassa toimivan sukellusyritys Raya Diversin pääomistajaksi.

Tavoitteena on yhtiön markkina-alueen raju laajentaminen Eurooppaan, Venäjälle, Kiinaan ja Australiaan.

Vuonna 2000 perustettu Raya Divers tuli tunnetuksi vuoden 2014 tsunamin pelastus- ja avustustöistä.

Yrittäjä ja intohimoinen tekniikkasukeltaja Ahoniemi liittyi marraskuussa yhdeksi pääomistajista Janne Miikkulaisen ja Jani Mäkisen rinnalle. Ahoniemi osti vajaat 40 prosenttia osakekannasta yhtiöstä vetäytyneiltä osakkailta.

Raya Divers toimii viidessä eri Thaimaan-kohteessa ja tarjoaa loma-aktiviteetteja vuosittain jopa 20 000 asiakkaalle. Yhtiössä on sesonkiaikaan töissä noin 100 henkeä.

– Suomalaisten ja erityisesti Aurinkomatkojen suosion saavuttamisen jälkeen valtasimme markkinoita solmimalla uusia laajennettuja matkatoimistosopimuksia Euroopan isojen toimijoiden, TUI Nordicin ja Thomas Cookin kanssa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jiri Wickström.

– Nyt Raya Divers laajentaa markkina-aluettaan uusilla sopimuksilla ja uudenlaisella verkkokaupalla. Euroopan lisäksi matkailijoita houkutellaan Kiinasta, Venäjältä ja Australiasta.

Raya Divers etsi johtoryhmään ihmistä, jolla olisi pitkä yrittäjäkokemus, hyvät mediakontaktit ja syvä rakkaus sukeltamiseen. Ahoniemi on toiminut yli 30 vuotta media-, kiinteistö- ja tapahtumatuotanto-alalla. Ahoniemi on myös ahkera sukeltaja ja matkailija, joka on kartuttanut kokemustaan matkailemalla jo 156 eri maassa.

Ahoniemi toimi 1980- ja 1990-luvuilla Tamperelaisen päätoimittajana. Hän omisti lehden kustannusoikeudet vuosina 1988–98, jolloin hän myi lehden viestintäkonserni Jantonille.

Ahoniemen päätehtävä on kehittää eteenpäin yhtiön tulevaisuutta, uusia markkinoita, tuotteita ja tuottavuutta yhdessä Mäkisen, Miikkulaisen ja Wickströmin kanssa.

– Minua kiinnostavat uudet markkina-alueet, uudet tuotteet, erityyppiset teemaleirit ja sesongin pidentäminen. Kannattavaa ja kovaa kasvua, Ahoniemi mallaa.

Yrityksen liikevaihto vuonna 2015 oli 1,7 miljoonaa euroa ja tärkeimmät asiakkaat ovat muun muassa Aurinkomatkat, Thomas Cook ja TUI Nordic.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat