Paikalliset

Keskiviikkovieras: Asiakas on kuningas – myös julkisissa palveluissa

Anna-Kaisa Ikonen

Petteri Mäkinen

Tampereen Etsivä nuorisotyö juhli äskettäin 25-vuotista taivaltaan. Eikä turhaan. ENT on esimerkki yhdessä tekemisen voimasta. Moni nuori, joka on ajautunut koulutus- tai työpaikan ulkopuolelle, on saanut otteen elämästä etsivän nuorisotyön tuella.

Kohtaaminen, luottamus ja kokonaisvaltaisuus ovat etsivän nuorisotyön toimintaperiaatteita. Ne sopivat muunkin palvelutoiminnan lähtökohdiksi, niin julkisiin palveluihin kuin yksityisiinkin.

Elämme isoa muutosta palvelukulttuurissa. Sen näkee vaikka lähikaupan maitohyllystä. Ennen oli vain punaista ja sinistä maitoa. Nyt maitoa saa rasvattomana, täysrasvaisena, hylana, luomuna, vapaan lehmän maitona ja ties minä. Kuluttajat eivät ole enää massaa, vaan yksilöitä lukuisine tarpeineen ja toiveineen.

Tähän muutokseen meidän on myös julkisissa palveluissa vastattava. Tampereella uudistetaan hyvinvointipalveluja, niin tiloja kuin toimintatapoja. Muutoksen yksi kulmakivistä on asukas- ja asiakaslähtöisyys, toinen on kumppanuus yhteisöjen ja yritysten kanssa, kolmas raja-aitojenpurkaminen eri palvelujen välillä.

Palveluja kootaan lähitoreille ja hyvinvointikeskuksiin. Lähitorit ovat kohtaamisen, yhdessä tekemisen, neuvonnan ja varhaisen tuen paikkoja. Niiden toiminnassa alueen yhdistyksillä, seurakunnalla ja muilla yhteisöillä on iso rooli. Hyvinvointikeskuksissa on saman katon alla useita alueen palveluja, esimerkiksi neuvola, terveysasema, kirjasto, hammashoitola ja nuorisotiloja.Niissä voi olla myös yksityisiä palveluja.

Tänä syksynä avattiin Koilliskeskuksen hyvinvointikeskus. Siellä toimivat yhteisissä tiloissakirjasto, äitiys- ja lastenneuvola ja nuorisotyö. Lielahdessa hyvinvointikeskus on toiminut jo muutaman vuoden ja Tesomalla ja Hervannassa valmistellaan uudistusta. Myös ensimmäiset lähitorit ovat avanneet ovensa Härmälässä Kuuselan palvelukeskuksessa, Pyynikin ja Amurin alueella Peurankalliokeskuksessa, Hervannassa Keinupuistokeskuksessa sekä TammelassaTammelakeskuksessa.

Palveluverkon uudistaminen herättää myös kritiikkiä, vaikkapa siitä, että neuvola siirtyy bussimatkan päähän hyvinvointikeskukseen. Tämän vastapuolena on se, että samalla reissulla voi käydä kirjastossa, hoitaa muita asioita tai tavata tuttuja. Palvelujen keskittäminen saman katon alle tarkoittaa myös monipuolisempaa palveluvalikoimaa kaikille, eli valinnanvapaus lisääntyy.

Asiakkaat on Tampereella otettu mukaan palvelujen kehittämiseen. Sitä varten kaupunki on perustanut jo 17 asiakasraatia. Asiakasraateja on mm. terveyskeskuksissa antamassa palautetta ja tuomassa asiakkaan näkökulmia uudistuksiin. Myös järjestöt ja yritykset ovat entistä tiiviimmin mukana palvelujen toteuttamisessa. Järjestöjen kanssa laaditaan parhaillaan Kumppanuus 2020 -ohjelmaa, jonka tavoitteena on toimintamalli tamperelaisten hyvinvoinnin edistämiseksi järjestöjen ja kaupungin yhteistyöllä. Rakennamme yhdessä parempia palveluja.

Anna-Kaisa Ikonen

Tampereen pormestari

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat