Paikalliset

Nämä kolme hanketta olisivat lottovoitto – Pirkkala hamuaa liikennejättipottia

UUTISANALYYSI Pirkkalassa haaveillaan noususta kansainväliseksi logistiikkakeskukseksi. Haaveiden odotetaan toteutuvan jo lähivuosikymmeninä.

Puskiaisten oikaisu tulisi läntiselle kehäteillä Linnakallion ja Linnakorven yritysalueiden kohdalla. Taustalla näkyvät Partola ja Tampere.

-

Puskiaisten oikaisu Helsingin moottoritieltä kehätielle, oikorata Tampereen länsipuolelta Tampere–Pirkkalan lentoaseman kautta ja Kehä II lentokentältä Vuoreksen ja Hervannan eteläpuolelta Kangasalan Lentolaan valtatielle 12.

Jos nämä tulevaisuuden liikennehankkeet toteutuvat, ei suurinta voittajaa tarvitse arvailla.

Jo nyt vahvaa työtä elinkeinotoiminnan haalimisessa tehnyt Pirkkala havittelee itselleen lottovoittoa.

– Jos nämä palikat saadaan yhteen, niin Pirkkala nousisi kerralla kansainväliseksi logistiikkakeskukseksi. Hankkeiden toteutuminen on tärkeää koko seutukunnalle, korostaa Pirkkalan kunnan elinkeinojohtaja Marko Tulokas.

Yön yli näistä ei toteudu mikään, myöntää Tulokas. Hankkeista tärkeintä Puskiaisten oikaisua on suunniteltu 1970-luvulta saakka. Tieyhteys Helsingin moottoritieltä Lempäälän Ideaparkin kohdalta kehätielle nykyisen Kurikan liittymän tienoille on Tulokkaan mukaan seutukunnallisesti hyvin tärkeä hanke jo liikenteen sujumisen kannalta.

– Kehätie Sarankulman ja Lakalaivan kohdalla tukkeutuu jo nyt. Jotain on pakko tehdä, perustelee Tulokas.

Ennen kaikkea oikaisu muuttaisi Lempäälän ja Pirkkalan väliset metsämaat todella potentiaaliseksi yritystonttimaaksi.

Hankkeet ovat erittäin tärkeitä koko Tampereen kaupunkiseudulle. Ne vain sattuvat sijaitsemaan Pirkkalassa.”

Lentomelualueelle ei asuinalueita voi rakentaa ja mahdollinen oikorata ja Viinikan järjestelyratapihan siirto vain lisäisivät alueen houkuttelevuutta. Samaan kuvioon liittyisi alueen itä-länsi-suunnassa halkaiseva Kehä II.

– Liikennehankkeiden toteutuminen toisi yrityksiä ja ne toisivat myyntituloja yritystonteista, asukkaita ja verotuloja, konkretisoi Tulokas.

Tulokkaan papereissa Puskiasten oikaisun pitäisi totetutua 10 vuodessa, Kehä II:n 20 vuodessa ja oikoradan lähivuosikymmeninä.

Jos kaikki kolme liikennehanketta toteutuvat, on lopputulos Pirkkalan kunnalle aivan eri mittaluokkaa kuin tavallinen Loton jättipotti.

Haaveiden toteutuminen vaatii työtä. Kaikki kolme hanketta ovat jonossa Suomen kymmenien liikennehankkeiden kanssa, jotka odottavat valtion rahoitusta.

– Asioita pitää saada poliittisella tasolla eteenpäin. Siihen tarvitaan koko seutukunnan panosta.

Samoista miljoonista kamppailevat myös monet muut kaupunkiseudun tiehankkeet. Tampereella on pidetty viime aikoina kovinta ääntä moottoriteiden rakentamisesta Oriveden ja Kangasalan suuntaan vahvalla koillisella kasvualueella.

Tulokas toivoo, että kaupunkiseudulla osataan katsoa kokonaisuutta.

– Nämä hankkeet ovat erittäin tärkeitä koko Tampereen kaupunkiseudulle. Ne vain sattuvat sijaitsemaan Pirkkalassa.

Pirkkala

asukkaita 18 906 (1.1.2016)

asukastiheys 225 asukasta/maa-km2

kokonaispinta-ala 103,8 km2 (maata 81,4 km2)

tuloveroprosentti 20,0 %

työttömyysaste 11,1 (elokuu 2016)

perustettu 1922

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat