Paikalliset

Hyvää Hämppi-päivää! – Selvitys: Ratikka pois, sähköbussi tilalle

LIIKENNE Hämeenkatu-päivä tuotti varjosuunnitelman. Siinä sähköbussit korvaavat ratikan Hämeenkadun osuudella.

Muun muassa vanhan Kinopalatsin Tuulensuun talossa omistava Hannu Koivuniemi toivoo keskusteluun vaihtoehtoa ratikalle. Sähköbussimallissa Tuulensuun edustalle mahtuisi kolme kaistaa, bussipysäkit ja kadunvarsiparkkeja.

Petteri Mäkinen

Ratikka halutaan korvata Hämeenkadulla sähköbusseilla.

Idean takana on kiinteistösijoittaja Hannu Koivu- niemen tilaama selvitys, jossa haettiin vaihtoehtoa ratikalle Hämeenkadun osuudella.

Koivuniemen Taitokaarella on useita kiinteistöomistuksia Hämeenkadulla. Hänen mukaansa ratikka toisi Tampereen pääkadulle useita ongelmia, joihin ei ole löydetty ratkaisua.

– Vaihtoehdoista pitää keskustella nyt ennen kuin päätös ratikasta tehdään, painottaa Koivuniemi.

Selvityksen esittelemässä vaihtoehdossa Hämeenkadulla ajaisivat ratikan sijaan sähköbussit. Idean mukaan ratikka tai jokin muu joukkoliikenneväline toisi ihmiset vaihtoterminaaleihin, jollaiset perustettaisiin Sampolan aukiolle, Pyynikintorille ja linja-autoasemalle.

– Katetuissa terminaaleissa vaihdettaisiin sähköbussiin, joka jatkaisi Hämeenkadulle päin. Sähköbussi liikennöisi puolen minuutin vuorovälillä ja olisi ilmainen, visioi selvityksen tehnyt arkkitehti Petteri Neva Arkkitehtitoimisto Neva Oy:stä.

Nevan mukaan ratikan vaatima katutilanjako tekisi Hämeenkadusta liikenteellisen sumpun. Suurimmiksi ongelmiksi Neva nostaa rautatietunnelin, johon uhkaa tulla liikenteen pullonkaula, paljon tilaa vievät pitkät ratikat, pitkät pysäkilläoloajat ja ratikasta tulevien ihmismassojen turvallisuuden. Myös hälytysajoneuvoilla olisi hankala kulkea ratikka-Hämpillä.

Sähköbussi liikennöisi puolen minuutin vuorovälillä ja olisi ilmainen.”

– Pääosaan Hämeenkadun liikkeistä tuodaan tavaraa etuovesta, mutta huoltoliikennettä ei ole otettu kunnolla huomioon.

Nevan mukaan ratikkaa on Hämeenkadulla markkinoitu sillä, että äänetön ratikka poistaa linja-autojen aiheuttamat äänet.

– Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että yli puolet busseista jäisi Hämeenkadulle.

Suunnitelmassa ratikan korvaaminen sähköbussilla jättäisi jalankululle yhtä leveän väylän, mutta tämän lisäksi kadulle jäisi tilat pysäkeille ja huoltoajolle tai lyhytaikaiselle kadunvarsipysäköinnille. Liikenne kulkisi kolmella kaistalla.

– Koko katualue saataisiin lämmitettyä, mikä ei onnistu ratikkakadulla. Näin säästytään hiekottamisen ja auraamisen aiheuttamalta liikenteeltä.

Tampereen kaupungivaltuusto päättää ratikan rakentamisesta syksyn aikana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat