Paikalliset

Rantatunnelin toinen erä päättyi näin: 10 miljoonan lisärahoitus äänin 42–25

Rantatunnelihankkeelle päätettiin myöntää 10 miljoonan euron lisärahoitus maanantaina kokoontuneessa kaupunginvaltuustossa. Päätös ei syntynyt ilman äänestystä. Arkistokuva.

Roosa Pelkonen

Tampereen kaupunginvaltuusto myönsi maanantai-iltana Rantaväylän tunnelin loppuun saattamiselle 10 miljoonan euron lisärahoituksen. Raitiotiehanke sai 1,7 miljoonan euron lisärahan, jotta hanke voi jatkaa suunnittelua lokakuun valtuuston päätöksentekoon saakka. Tuolloin valtuusto päättää saamiensa selvitysten perusteella, rakennetaanko Tampereelle raitiotie.

Tunnelin lisärahoituksen tarpeesta suuri osa muodostuu pilaantuneiden maiden puhdistamisesta. Pilaantuneita maita oli Santalahden alueella arvioitua enemmän. Lisäksi tehdään sellaisia liikenneratkaisuja ja laajuusmuutoksia, jotka on edullisempaa toteuttaa nyt tunnelin rakentamisen yhteydessä kuin myöhemmin erillisinä töinä. Kaupungin lisäksi myös valtio osallistuu kustannuksiin omalla osuudellaan, ja eduskunnan odotetaan käsittelevän valtion 5 miljoonan euron lisäosuuden vielä ennen kesälomia. Tunnelin kustannusarvio on lisäysten jälkeen 198 miljoonaa euroa, alun perin 185 miljoonaa euroa.

Näistä talousarviomuutoksista äänestettiin valtuustossa, ja ne hyväksyttiin selvällä ääntenenemmistöllä. Tunneli osalta äänestystulos oli 42-25, raitiotien osalta 44-22.

Valtuusto hyväksyi samassa kokouksessa myös raitiotievarikon asemakaavan. Varikon asemakaavasta Tampereen kaupunki on saanut poikkeamisluvan luonnonsuojelusta Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta joulukuussa 2015. ELY-keskuksen päätöksestä valitettiin Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on tehnyt 8.6.2016 päätöksen, jossa valitus on hylätty.

Kaupunginvaltuusto päätti myös kaupungin henkilöstökassan lakkauttamisesta vuoden 2017 loppuun mennessä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat