Raevaara: Ratapihankatu mahtuisi tekemään mutkan tavara-aseman kohdalla – Missä kunnon selvitys?

WSP Katulinjausvaihtoehtojen tarkastelu kaavaprosessissa

WSP Katulinjausvaihtoehtojen tarkastelu kaavaprosessissa

Selvittikö kaupunki, voisiko Ratapihankatu tehdä mutkan tavara-aseman kohdalla? Tamperelainen kaupunginvaltuutettu Aarne Raevaara kertoo, ettei yhdyskuntalautakunta saanut asiasta yksityiskohtaista suunnitelmaa.

– Yhdyskuntalautakunta ei pyynnöistä huolimatta saanut käyttöönsä yksityiskohtaista suunnitelmaa arvioidakseen, mahtuisiko Ratapihakatu kulkemaan tavara-aseman ja Morkun välistä. Jokainen voi halutessaan arvioida asemakaavaluonnosvaiheen vaihtoehdosta Ve B tai paikanpäällä, mahtuuko Ratapihankadun linjaus rakennusten välistä, Raevaara muistuttaa Tamperelaiseen toimittamassaan kannanotossa.

Tampereen kaupunki on jo päättänyt siirtää tavara-aseman Morkun paikalle. Rakennus painaa 4–5 miljoonaa kiloa ja sitä on tarkoitus siirtää 24 metriä.

Raevaaran mielestä tielinjaus rakennusten välistä on toimiva vaihtoehto.

– On järjetöntä käyttää tavara-aseman siirtämiseen ja peruskorjaamiseen lähes 5 miljoonaa euroa. Tampere ottaa tänä vuonna vähintään 110 miljoonaa euroa uutta velkaa. Tampereen työttömyysaste lähestyy 20 prosenttia. Tarvitsemme selkeän muutoksen nykymenoon. Hankkeita on priorisoitava. Tampere tarvitsee vetovoimaisia kohteita, jotka lisäävät toimeliaisuutta ja mahdollisuuksia, mutta eivät aiheuta kustannuksia veronmaksajille, Raevaara kirjoittaa.

Hän ehdottaa, että paikallaan säilyvä tavara-asema voisi muodostaa yhdessä viereisen seuraintalo Morkun ja rautatieläisten asuinrakennuksen kanssa kulttuuritoimintojen alueen, joka olisi osa valtakunnallisesti merkittäväksi arvioitua rautatieaseman kulttuuriympäristöä.

– Rongankadun alikulkutunnelilla keskustaan ja Tammelaan yhdistettynä siitä on mahdollista kehittää uusi yrityspohjainen, kaupunkitilallinen menestyskohde, Raevaara toteaa.

Hän ehdottaa, että sen jälkeen kun valtio on luovuttanut tavara-aseman kaupungille, sen voisi myydä parhaimman tarjouksen tehneelle toimijalle korjausvelvoitteella.

– Tampereen kaupungin ei kannata maksaa lähes viittä miljoonaa mahdollisuuksien hävittämisestä ja ainutlaatuisen kokonaisuuden tuhoamisesta.

Written by:

Marjo Rämö

Ota yhteyttä