Ei säästökeino – Kuudessa koulussa kokeillaan kirjattomuutta

KOULU Kuudessa Tampereen koulussa on kokeiltu kirjattomuutta. Kyseessä on tähtäys tulevaisuuteen.

Osa Tampereen koululaisista ei saa koulusta oppikirjoja. Kyseessä ei ole kuitenkaan säästökeino, vaan toimintaa, jossa sopeudutaan tulevaisuuteen ja uuteen opetussuunnitelmaan, vakuuttaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tuotantojohtaja Kristiina Järvelä .

Hankkeen nimi on Mobiilioppimista ja digikirjoja alkuopetukseen . Sen tarkoituksena on, että kirjahankinnat jätetään vähäisiksi. Kirjojen sijaan oppilaat käyttävät sähköisiä sisältöjä mobiililaitteilla.

Toiminta käynnistyiTampereella puolitoista vuotta sitten. Mukana on opettajia Etelä-Hervannan, Lentävänniemen, Lielahden, Pohjois-Hervannan ja Tesomajärven kouluista sekä Tampereen kansainvälisestä koulusta.

– Osa opettajista ei käytä lainkaan kirjoja, osa taas on jättänyt kirjat pois vain joistakin aineista, digikirjahankkeen koordinaattori Harri Jurvela kertoo.

Opetuksessa käytetään digitaalisia materiaaleja. Sisältöjä luodaan myös itse, esimerkiksi tutkimalla ja dokumentoimalla lähiympäristöä kuvien, tekstien ja videoiden avulla.

Opettajalle kirjoista luopuminen on ollut iso pedagoginen muutos.

– Opettajalta vaaditaan erilaista orientaatiota toimia oppimisen ohjaajana. Opettajien on täytynyt myös omaksua opetukseen uudenlaisia menetelmiä, esimerkiksi toiminnallisuutta. Joissakin luokissa on jopa kokeiltu koodaamista, Jurvela kertoo.

Jurvela myöntää, että viime syksy oli kaoottista aikaa, kun hanke alkoi.

– Meillä oli ongelmia muun muassa laitteiden ja verkon kanssa. Jotkut opettajat olivat jo valmiita luopumaan hankkeesta.

Tilanne kuitenkin rauhoittui vähitellen.

– Vaikeuksien kautta voittoon. On selvää, että näin laajamittainen muutos ottaa aikaa, Jurvela tiivistää.

Tähän mennessä kukaan opettajista ei ole jättäytynyt hankkeesta.

Yksi mukana olevista opettajista on Etelä-Hervannan koulussa kolmatta luokkaa opettava Marianne Ilola . Hän on jättänyt kirjat pois matematiikasta ja uskonnosta.

– Kaikki on sujunut tähän asti ihan hyvin. Alussa tosin täytyi tehdä paljon töitä sopivien materiaalisen etsimisessä.

Ilola on tykännyt kirjattomuudesta.

– Se on monipuolisempaa, sillä siinä ei olla sidottuna yhteen kirjasarjaan. Tämä on tehnyt hyvää myös oppilaille, sillä opetuksessa voi ottaa paremmin huomioon erilaiset oppilaat.

Digikirjahankkeessa käytetään iPad- ja Windows 8 -tabletteja. Osalla luokista laitteet ovat henkilökohtaisessa käytössä, osalla ne kiertävät eri luokissa.

Hanketta koordinoivan Jurvelan mukaan hankkeen kustannukset ovat toistaiseksi olleet samaa luokkaa kuin kirjaopetus.

– Digitaalinen materiaali on halvempaa, mutta toisaalta laitteet maksavat.

Lisätiedot hankkeesta: digikirja.blogit.tampere.fi

Marjo Rämö