Paikalliset

”Bussit Hämpin parkkiin, parkkipaikat takaisin Hämeenkadulle”

Vesa J. Kaartinen on tottunut löytämään autolleen paikan Hämeenkadun varresta.

Petteri Mäkinen

Automiehen vaihtoehto: bussit ajamaan Hämpin parkkiin ja parkkipaikat takaisin Hämeenkadulle.

Toimitusjohtaja Vesa J. Kaartinen pysäköi jenkkipakettiautonsa Hämeenkadun varteen.

Niin hän on tehnyt aina, kun asiaa keskustaan on. Ja tekee vastakin.

– Aina paikka on lopulta löytynyt. On pakko, sillä yrittäjällä ei ole aikaa kävellä maan alta, selittää autovaraosien tukkuliikettä ja maahantuontibisnestä pyörittävä Kaartinen.

Lyhytaikaisten pysäköintipaikkojen vähentäminen vie yrittäjän säännöllisillä posti-, pankki- ja asiointireissuilla jatkuvasti enemmän aikaa. Isolle autolle ei ole helppoa löytää tilaa.

– Sanotaan, että keskustaan pitäisi päästä kaikilla kulkuvälineillä. Nyt syrjitään yksityisautoilijaa ja karsitaan iso joukko potentiaalisia asiakkaita keskustasta, tilittää Kaartinen.

Toimitusjohtaja on hyvin huolissaan keskustan elinvoimaisuudesta. Ratkaisu olisi mietittynä.

Kaikki lyhytaikaiset kadunvarsipaikat pitäisi palauttaa Hämeenkadulle, joka varattaisiin vain yksityisautoille ja jalankulkijoille. Bussit pitäisi laittaa kulkemaan keskustan läpi Hämpin parkkia ja louhittavaa luolastoa pitkin. Ratikkasuunnitelmat kannattaa unohtaa, ja rakentaa sen sijaan metro.

Hetkinen, mieshän tekisi kaikki ratkaisut päinvastoin kuin Tampereen kaupunki, joka on muuttamassa Hämeenkatua joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kaduksi ja laittamalla autot parkkiin maan alle.

– Kaikki julkinen liikenne pitää saada pois Hämeenkadulta. Bussit muuttavat sen levottomaksi.

Kaartisen mielestä Metro voisi kulkea Hakametsästä Nokian moottoritien alkukohtaan Vaitinaron risteyksen tienoille. Päitä palveltaisiin syöttöliikenteellä busseilla.

– Ratikka on lyhytaikainen ratkaisu, ehkä pariksi vuosikymmeneksi. Nyt pitäisi katsoa kauemmas.

Jos nopea asioiminen keskustassa ei onnistu, on tulevaisuus Kaartisen mielestä lohduton.

– Normaalit yritykset lähtevät. Vain syöttölät ja juottolat jäävät, visioi yrittäjä.

Kokemusta keskustasta lähtemisestä on. Kaartinen pyöritti Rautatienkadulla Tampereen Tarvikekulma -nimistä varaosaliikettä vuosina 1978–83. Syynä liikkeen myymiseen oli kadunvarsipaikkojen vähentyminen.

– Parkkipaikat katosivat kadun toiselta puolelta, kun rautatieaseman parkkitalo valmistui. Se näkyi kaupassa heti. Silloin niissä kortteleissa oli kymmenen varaosaliikettä. Nyt ei ole yhtään.

Keskustayrittäjäksi hän ei ole sen jälkeen haikaillut.

– En, ellen perustaisi syöttölää tai juottolaa. Ja niillä on kilpailu jo liian kovaa.

Vesa J. Kaartinen

yrittäjä, toimitusjohtaja

asuu Multisillassa

koulutus yo-merkonomi

ikä 60 vuotta, yli 40 vuotta yrittäjänä

pyörittää Nekalassa varaosaliike Neklapartsia

harrastaa moottoripyöräilyä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat