Paikalliset

Halpalennot ja itsepalvelu säilyvät Pirkkalassa

Finavia Oyj

Vihdoinkin se alkaa! Tämä on ollut monien mielestä häpeäpilkku• . Huono mainos kaupunkiin saapuville ulkomaisille vieraille.

Finavia Oyj aloittaa rakennustyöt Tampere-Pirkkalan lentoaseman kakkosterminaalissa vuonna 2014. EU-komissio on antanut päätöksensä terminaalin rahoitusjärjestelyjen laillisuudesta.

Finavia ja Tampereen kaupunki olivat sopineet terminaalin uudistamisesta jo kesällä 2012, mutta töitä ei ole voitu aloittaa ennen tätä EU-päätöstä.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Mikko Alatalo (kesk) on tyytyväinen, että Finavia pääsee vihdoin uudistamaan Tampere-Pirkkalan kakkosterminaalia.

– Tätä päätöstä on odotettu. Teimme viime eduskuntakaudella hartiavoimin töitä, että saimme valtionosuuden terminaalin rakentamiseen, Alatalo sanoo.

– Ellei EU:lta ei olisi tullut kehittämistä puoltavaa päätöstä, olisivat rahat jääneet käyttämättä, Alatalo muistuttaa.

Finavian lentoasemaverkostosta vastaava johtaja Joni Sundelin uskoo, että edellytykset kansainväliselle lentoliikenteelle säilyvät Tampereella myös tulevaisuudessa.

– Ilman seutukunnan panosta ja alueen vetovoimaa lentoyhteydet eivät kuitenkaan välttämättä kehity odotetusti, vaikka lentoasema olisi miten toimiva tahansa, hän huomauttaa.

Finavia on sitoutunut kehittämään lentoliikenteen palveluja Tampereen alueella yhdessä kaupungin ja seutukunnan kanssa. Kansainvälistä liikennettä palvelevan kakkosterminaalin palvelutaso perustuu jatkossakin halpalentotoimintaan, jossa itsepalvelutoiminnot ovat oleellinen osa.

– Kansainvälinen lentoasema on tärkeä kilpailukykytekijä koko Pirkanmaan alueelle. Olemme iloisia, että lentoaseman kehittäminen pääsee vauhtiin, elinkeino- ja maankäyttöjohtaja Jyrki Laiho Tampereen kaupungilta sanoo.

EU lähtee siitä, että lentoasemien toiminnan on käytännössä perustuttava tuloihin, jotka tulevat lentoyhtiöiltä ja matkustajilta. Julkista rahoitusta on mahdollista ohjata lentoasemainvestointeihin erityisillä perusteilla. Tampere-Pirkkalan kakkosterminaalin kehittämisen rahoitukseen osallistuvat Liikenne- ja viestintäministeriö, Tampereen kaupunkiseudun kunnat sekä Finavia, kukin kolmanneksella. Uudistamistöiden kustannusarvio on 3,3 miljoonaa euroa.

Nykyisin terminaalista voidaan operoida kaksi lentoa yhtä aikaa. Terminaalin kehittämisellä nostetaan kapasiteettia kolmeen yhtäaikaiseen lentoon.

Suomen kakkonen

Vuonna 2012 Tampere-Pirkkalan lentoasemaa käytti yhteensä 570 000 lentomatkustajaa.

Kuluvana vuonna (1-10/2013) määrä on alentunut 18 prosenttia.

Tampere-Pirkkala on Finavian kolmanneksi vilkkain lentoasema.

Kansainvälisen liikenteen määrällä mitattuna Tampere-Pirkkala on Finavian toiseksi suurin lentoasema Helsinki-Vantaan jälkeen.

Finavia tiedottaa tarkemmin uudistamistöistä ja niiden aikataulusta vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat