Träskbäck: Yrittäjät jättävät uppoavan keskustan

Anne Lahnajärvi

Torni-hotellin avajaisissa kuulimme, että Tampereella on maan kehittyvin keskusta, jota muokataan nyt voimakkaasti uudelle vuosituhannelle. 20 vuoden kuluttua muut katsovat kateellisina Mansea, joka on pilvenpiirtäjineen, kansiareenoineen ja tunneleineen osoitus dynaamisesta kehityksestä.

Yksi vakava ongelma keskustassa kuitenkin on. Joukkoliikennekatukokeilu.

Kapealle kannakselle rakennetun keskustamme pääkadun katkaiseminen yksityisautoilta on kuin olisi katkaissut kaupungilta valtimon. Tulos näkyy karulla tavalla ydinkeskustassa, jossa liiketilaa on tyhjillään enemmän kuin koskaan aiemmin, ja yritysten joukkopako vain kiihtyy.

Moni yrittäjä on ilmoittanut keskustan jättämisen syyksi kadonneet asiakasvirrat. Romahdus tapahtui kokeilun alkaessa, joten yksin nettikauppaa ja taloustaantumaa siitä on turha syyttää.

Elinvoimainen keskusta tarvitsee menestyäkseen asiakasvirtoja myös muualta, mutta nyt ostovoimaiset autoilevat perheet kantavat miljoonat euronsa keskustan sijaan Ideaparkiin ja muihin kaupan keskittymiin, ja Hämpin parkki kumisee tyhjyyttään. Hämeenkatu ei ole nykyisellään autojen eikä jalankulkijoiden käytössä, joten tilanteesta ei hyödy kukaan.

Haavetta autottomasta keskustasta voisi verrata ostoskärryttömään supermarkettiin. Se on toki trendikästä, mutta talouden realiteetteja sillä ei ole. Nykyisellään Tampereen keskusta näivettyy päivä päivältä enemmän, joten asia tulisi korjata nopeasti.

Ehdotan Hämpin parkkiin ilmaispäivää, jonka avulla ihmiset uskaltautuvat kokeilemaan sitä ja jäävät ehkä koukkuun. Ensimmäinen annos kannattaa joskus antaa ilmaiseksi.

Jocka Träskbäck

Kommentit

Viihdealan asiantuntija tämän tietää parhaiten. Tampereen kuten muidenkin kaupunkien keskustojen suurin ongelma on kaupallinen kokonaisuus jota kukaan ei työstä. Ideaparkkiin ei mennä parkkipaikan vaan tarjonan takia. Kun kiinteistöjen omistajat ymmärtävät tämän ja alkavat kehittämään keskustaa kokonaisuutena niin keskustat viriävät!

Tarjonta ratkaisee

en ole kyllä pitkään aikaan hekotellut yhtä makoisasti kuin luettuani tämän nuoren polven jormapokkisen sekoilun. Ihan aikuisten oikeastiko uskoo kirjoittamaansa? Pona Eskelinen on nuorta suojattiaan hyvin lobannut, ja Tamperelainen saa palkkioksi tämän minunkin klikkini.

Autoilijoiden paniikkireaktio yhden 400 metrin pätkän sulkemisesta muistuttaa hyvin siitä ajasta, kun Hämeenkadulle ensimmäisen kerran tehtiin JL-kaistoja. Tää on älyllisesti epärehellistä , lukuihin ja tutkimuksiin perustumatonta soopaa, ettei tätä voi tosissaan ottaa.

Kannattaa lukea tosiaan ajatuksella toimitilafirma Catellan katsaus ja uskoa nyt vihdoinkin, 1a) muutkin kuin autot ovat ostavia asiakkaita 2b) autoilla pääsee edelleen keskustaan aivan mainiosti.
http://www.catella.com/PageFiles/25605/Markkinakatsaus%202015%20kev%C3%A...

NIin ja se Grelin näyttävä lopetusuutinen nuorkauppakamarin masinoimana ei vielä riitä todisteeksi yhtään mistään.

Habib

Syy yrittäjien ongelmiin, harhausko autoilevien, etenkin perheiden ostovoimaan. Autottoman palkansaajan ostovoima on välittömästi auton ylläpitokustannusten verran suurempi, mutta jostain syystä raha ei kelpaa kun ei aja autoa? Missä logiikka?

Jokainen ylläpidetty auto, tai kaksi per perhe, ovat pois kulutuksesta, eivät lisää siihen, tajutkaa jo tämä.

Artikkeli esittää väitteitä keskustan yrittäjäkadosta ja joukkoliikennekadun vaikutuksista, mutu-pohjalta siteeraamatta yhtäkään tilastollista lähdettä, jolloin haastattelu olisi petäti saanut ripauksen uskottavuutta.

Pekka Niemi

Hävettää kirjoittajan puolesta.

Keskustaa länsipuoli kaikkine autokatuineen on tehnyt kuolemaa jo pitkään, ei sinne Burger Kingit tai muut massoja vaativat yritykset toimintojaan sijoita.

Gekko

Ettei mene pelkäksi kohtuuttomaksi haukkumiseksi, niin tässä artikkelin hyvä idea jatkojalostettuna:
Ilmainen päivä Hämpin parkkiin - ilmainen ämpäri kaikille pysäköijille - jokaista kulutettua 50 euroa vastaan extra-ämpäri.

Niin ja onhan Hämeenkadun nykykokeilu torso, koska rakenteellisia uudistuksia ei vielä tehty. Ratikan myötä tuleva remontti on ehdottoman välttämätön, siihen asti mennään kokeilulla.

Habib

Joku voisi selittää, miksi Hämpin parkki kumisee tyhjyyttään. Voisi kuvitella, että auton ajaminen lämpimään halliin olisi jotenkin houkuttelevaa. Samoin se, että Hämpin parkista pääsee hissillä suoraan ainakin Stockmannille (muista en tiedä) voisi kuvitella houkuttelevan asiakkaita. Jostain syystä Ideapark houkuttelee enemmän asiakkaita, vaikka siellä joutuu kävelemään pidempiä matkoja kuin keskustassa. Voisikohan syy olla se, että ihmiset eivät halua maksaa paria euroa pysäköinnistä, kun Ideaparkkiin pääsee alle 5 euron bensoilla? Tai sitten ihmiset haluavat vain yhdistää ostosmatkan ja kävelylenkin?

Ertsu

Hinta. Parkkiluola on kallis, ideaparkkiin bensa hiukka(vain hiukkasen koska ei liikennevaloja ja hyvä matkanopeus) enemmän mutta vastaavasti 4 h pysäköintikulu 0e siinä missä hämpissä se lienee 10 e.

degröna=pyllystä

Jos autoilijalla ei ole varaa laittaa muutamaa euroa pysäköintiä varten, niin onko sillä oikeasti edes varaa shoppailla kymmenillä, sadoilla tai tuhansilla euroilla?

From Lempäälä with love

Vain huonoilla ihmisillä on henkilöauto, siksi heidät pitää verottaa kuoliaiksi! Hyvät ihmiset käyttävät pelkästään raitiovaunua tai kävelevät. Pyöräillä sentään hekään ei osaa kun liikennemerkit ovat niin kovin vaikeita.

kontrolli

Maailma ja myös Tampere muuttuu. Joskus kymmeniä vuosia sitten kun täällä oli ihmisiä ja autoja paljon vähemmän, kaikki halusivat mennä ostoksille Keskustorin ja Hämeenkadun tienoille.

Nykyisin on helpompaa ja kätevämpää ajaa esim. Harjuntaustan, Ylöjärven Elon, Kalevan, Turtolan tai Ideaparkin kauppakeskittymiin. Ilmainen parkkipaikka on aina saatavilla eikä tarvitse madella autojonoissa.

Tampereen keskustassa asiointikin on täysin mahdollista ja helppoa lukuisten parkkiluolien ja parkkitalojen ansiosta. Koko yhteiskuntasuunnittelua ei voi tehdä vain muutaman keskustan kauppiaan toiveiden ja tarpeiden perusteella.

Järkimies

Keskusta muuttuu mutta liian hitaalla tahdilla, kerran 10 vuodessa tehdään jotain ja siinä välissä nukutaan. Tehkää vähän nopeammalla tahdilla, nyt on työvoima halpaa ja työntekijöitä paljon. Itse en pidä siitä että vain siniset bussit menee Hämeenkatua koska niitä on paljon ja aina saa olla varmassa jääkö alle, ovat jopa röyhkeitä etuoikeudestaan ajaa Hämeenkatua. Nyt liiketilojen omistajat talkoisiin mukaan ja tarjoamaan edullisempia vuokria, ja jonkorjattuja liiketiloja sekä PIENEMPIÄ jotta pienyrittäjille olis oikesti mahdollisuus tulla keskustaan, suuriin liiketiloihin vois tehdä "useita pieniä tiloja" jotta riski olis pienempi aloittaa.
Siis enemmän "mielikuvitusta" kansainvälisyyttä ja NOPEUTTA!

Alkuperäinen Tre asukas -61

Hauskoja nämä yksityisautoilun vastustajat. Tosivihreät ajavat hienoilla autoilla luontoa ja bensaa säästämättä: Pauli Välimäki ajaa Volvoa ja Ville Niinistö Jaguaaria. Ja hyvä se on O-P Parviaisellakin olla henkilöauto, kun tekee vaalikampanjaa. Pysyy parta paremmin ojennuksessa ja pääsee maaseudulta nopeasti pois.... siellä voi tavata jopa eri mieltä olevan äänestäjän.

ajetaanmeautolla

Jos paikalliset yrittäjät uskovat niin lujasti autoilun voimaan, tarjotkoon tunnin tai parin pysäköinnin vaikka viisikymppiä ylittävästä ostoksesta (paljon halvemman kuljetukseen tuskin autoa tarvitaan). Luolavuokraa vastaava hyvitys vaan laskun loppusummaan ja homma on hoidossa. Milläköhän perusteella kaikkien kyseisissä liikkeissä asioimattomienkin kaupunkilaisten pitäisi heidän liiketoimintaansa tukea? Eivätköhän automarketitkin kata asiakasparkkiensa kustannukset aivan itse.

Turhaa ruikutusta

Miksi keskustan yrittäjien pitäisi maksaa autoilijoiden pysäköintimaksut? Mielestäni on huomattavasti loogisempaa todeta paikka kelvottomaksi liiketoiminnalla, laittaa kauppa kiinni ja avata uusi jossain paremmalla liikepaikalla, esim. Lielahdessa.
Kuinkahan teille autoilunvastustajille saisi menemään jakeluun, ettei autoilijat halua käyttää Hämpin parkkia. Syynä ei ole pelkästään hinta, vaan se kokonaisuus.

res.kulj.au.

Eli miten ihmeessä niitä pysäköintimahdollisuuksia pitäisi esim. Hämeenkadulla parantaa? Muutetaanko joukkoliikennekaistat parkkipaikoiksi? Vai poistetaanko pysäköintimaksut keskustassa? Vähän luulen, että se johtaisi lähinnä autojen pitkäaikaissäilytykseen kadunvarsissa eikå asiointipysäköinnin helpottumiseen.

Tietysti voidaan myös alkaa purkaa keskustan taloja, jotta saadaan tilaa parille automarketille ja niiden parkkipaikoille. Tämän jälkeen keskusta ei tietenkään ole enää keskusta, mutta ainakin hei pääsisi autolla sujuvasti.

Otto Auranen

Mäkin haluan ajaa omalla citymaasturillani kaupan tuulikaappiin! Muu ei kelpaa hei!

Ei vaiskaan. Mutta mikään ei ole maalaisempaa, kuin henkilöauton omistaminen. Sopiihan ne johonkin Isokyrön kylänraitille, mutta kaupungissa, jossa asuu monta sataa tuhatta ihmistä, on eri pelisäännöt.

BJÖRKKA

Kylläpäs se on trendikästä olla vihainen yksityisautoilulle ja korostaa omaa autottomuutta. Träskbäck on täysin oikeassa tuon Hämeenkadun kokeilun suhteen, ja hyvinhän nuo jalakulkijat Hämeenkadulle mahtuvat vaikka autoiulle annettaisiin mahdollisuus.

Retee87

Kauppakamari vastustaa autoilun rajoittamista siitä yksinkertaisesta syystä, että suuri osa sen jäsenistä toimii autobisneksessä. Keskustan elinvoimaisuus ja viihtyisyys ei heitä kiinnosta hiukkaakaan.

1+1=2

En tiedä onko tällä Träskbäckin kirjoituksella todellisuuspohjaa vai ei, mutta yksi asia mikä ihmetyttää itseäni tällä joukkokävelykadulla käydessäni on se, että siellä saa jalankulkijana seisoa punaisissa liikennevaloissa yhtä kauan kuin aiemminkin. Mikäli keskustaan halutaan lisää jalan tai julkisilla liikkuvia ihmisiä, on siitä liikkumisesta tehtävä jouhevaa. Itseäni ei houkuta lähteä seisoskelemaan punaisiin valoihin odottelemaan, kun useamman sadan metrin päässä oleva taksi tai linja-auto menee ohitse.

MikaH

Ilmeisesti kirjoittaja kuuluu siihen osaan ihmisistä joiden mielestä on verrattavissa maailmanloppuun että Hämeenkadun varrelta katosi 20 parkkipaikkaa ja 200 metrin pätkä katua poistui käytöstä. Ei muuten voi tälläistä itkuvirttä ymmärtää. Kun itse olen edelleen käynyt omalla autolla keskustassa tarvittaessa ja aina olen päässyt perille ilman että olisin tarvinnut Hämeenkatua. Ihmisiäkin näkyy keskustassa yhtä paljon kuin ennenkin. Autopuolueen propagandaihmiset, onko koskaan tehty tutkimusta että kuinka moni tulee a) omalla autolla b) joukkoliikennevälineellä c) kävellen/pyörällä keskustaan? Veikkaan että ette uskalla moisen tutkimuksen tulosta julkaista, kun oman auton käyttäjiä on ehkä maksimissaa 30%. Ovat vain se äänekkäin osa.

huvittavaa

kyllä vaan on Tamperelaisen kommentoija tyhmä. Menkää ny vaan ihan itse katsomaan miltä se katu näyttää. Jos on hiljasta kuin Tsernobylissä ni siinä ihan turha selittää et kun meillä on tää parkkihalli. Jos tamperelainen kokee keskustaan tulon hankalaksi ni sitten se vaan on näin. Siihen ihan turha vaan perustella teoreettisia kukkahattukommentteja. Faktat pöytään eikä selitellä kun on niin kivan hiljasta kun ei oo autoja. Jos haluut hiljasta ni muuta maalle. Ja ihan turha on odotella että tulis niin superkivoja terasseja ja puoteja. Viranomaiset kieltää terassit ja ne samat asukkaat itkee kun heidän oma keskusta tuottaa melua. Ei tuu muutakuin lisää kerjäläisiä pyörimään.

Mikako

Kirjoittaja on Tampereen palveluista nauttiva mutta Lempäälässä asuva ja sinne veronsa maksava "klikkaa ja katso kuvat"-journalismilla itsensä elättävä viihdealan asiantuntija, jonka kompetenssi tamperelaiseen liikennesuunnitteluun on vähintäänkin kyseenalainen. Se myös näkyy jutun sisällöstä.

Huh!

Esimerkiksi kahden auton taloudessa ei kyllä jää rahaa käytettäväksi muihin ostoksiin juuri lainkaan. Autot nielevät kaikki ylimääräiset eurot.

HOO

Yhden kannattamattoman salaattibaarin perusteella tehdään nyt hieman yleistäviä ennustuksia koko keskustan "tuhosta".
Taitavat yrittäjät ovat kautta aikojen menestyneet ja taitamattomien yritykset kaatuneet.
Kävelykeskusta elävöittää kaupunkia ja lisää sen vetovoimaa. Kannattaa kuunnella liikenneasiantuntijoiden mielipiteitä liikenneasioissa, Jockalla saattaa olla jotain fiksumpaa annettavaa viihdepuolen asioista.

Tamperelainen_

Kävin lounaalla äsken New Yorkissa, eli ravintolassa joka sijaitsee Hämeenkadun varrella. Siellä oli ennennäkemätön ruuhka ja kysyinkin, että onko joukkoliikennekokeilu vienyt asiakkaita ravintolalta. Vastaus oli että päin vastoin, asiakkaat vaan lisääntyneet! Että siinä tällekin lempääläläiselle mukamas-tietäjälle luu kurkkuun.

Asiakas